شکست قمار

اقدام پوتین برای حفظ ارزش روبل

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه اقدام پوتین برای حفظ ارزش روبل

تحریم‌های غرب، اقتصاد روسیه را از زمان شروع جنگ در اوکراین ویران کرده بود. روبل نیز برای مدتی به‌شدت ضربه خورد و تقریباً بیست درصد از ارزش خود را در چند هفته اول پس از حمله روسیه از دست داد. اما بازگشت پرقدرت روبل جهانیان را شگفت‌زده کرد.

با هجوم مردم برای خرید دلار، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره بانکی را از ۹.۵ % به ۲۰ % رساند. با افزایش نرخ بهره بدون ریسک اشتیاق برای خرید دارایی های دیگر کاهش یافت. چون مردم باید در شرایط جنگی دارایی را می یافتند که بیشتر از ۲۰ % سود دهد تا هزینه فرصت موجود در اقتصاد را جبران کند‌..

همزمان با افزایش نرخ بهره، بانک مرکزی روسیه سقف تبدیل روبل به سایر ارزها را کاهش داد و از این طریق میزان تقاضا را در بازار کنترل نمود. همچنین بانک مرکزی برای تقویت روبل، صادرکنندگان را ملزم کرد تا ارزهای صادراتی خود را به روبل تبدیل کنند. تا هم تقاضای روبل تقویت شود و هم عرضه ارزهای خارجی افزایش پیدا کند.

کشور روسیه برای تقویت جایگاه روبل در جهان نیز کشورهای اروپایی را مجبور کرد تا پول گاز فروخته شده روسیه را به روبل پرداخت کنند. برای این کار خریداران گاز روسیه باید با افتتاح حساب در بانک گاز پروم که تحت تحریم نیست با تحویل یورو‌ روبل خریداری کنند و روبل های خریداری شده را در حسابی دیگر برای خرید گاز پرداخت کنند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند