پرونده آذربایجان

مرور شبهه تنش‌ها مرزی تهران باکو در سال روز شروع جنگ قره‌باغ درحالی‌ وارد فاز جدیدی شده است که رئیس دولت باکو با تحریک برخی از سران دولت‌های منطقه به دنبال ماجراجویی و اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران بوده.

منابع مرتبط با شبهه/شایعه
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه تنش‌ها مرزی تهران باکو در سال روز شروع جنگ قره‌باغ درحالی‌ وارد فاز جدیدی شده است که رئیس دولت باکو با تحریک برخی از سران دولت‌های منطقه به دنبال ماجراجویی و اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران بوده.

تنشزایی در روابط
شروع تحرکات دولت آذربایجان را باید در اقدامات ماجراجویانه‌ی باکو در سال گذشته دانست یعنی زمانی که نخستین گلوله‌های جنگ از طرف مقامات باکو به سمت جمهوری ارمنستان پرتاب شد و این موضوع سرآغاز جنگی بزرگ در منطقه‌ی مورد مناقشه‌ی قره‌باغ شد این منطقه سالیان سال تحت کنترل ارمنستان اداره می‌شد اما دولت آذربایجان ادعای مالکیت آن را داشت. هرچند جامعه‌ی جهانی ادعای مقامات باکو را در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته‌ بودند اما این منطقه عملاً توسط یک دولت محلیِ تحت حمایت ارمنستان به نام «جمهوری آرتساخ» یا همان جمهوری قره‌باغ کوهستانی اداره می‌شد. این منطقه نیز درگذشته یک‌بار دیگر هم در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۴ به مدت ۷ سال آتش جنگ به خود دیده بود که درنهایت به آتش‌بس ختم شد. بااین‌حال حاکمیت بر این منطقه یکی از مهم‌ترین محورهای مورد منازعه‌ی دولت باکو و ایروان در سال‌های پس از جنگ بوده است.
اقدام علیه ایران
پس از جنگ قره‌باغ و آزادسازی اراضی اشغالی که با کمک ترکیه و مقامات رژیم صهیونیستی صورت گرفت بسیاری از کارشناسان این جنگ را در راستای طرح‌های ضد ایرانی، رژیم صهیونیستی و ترکیه ارزیابی کردند که با بلندپروازی‌های علی اوف به ثمر رسید. حاکمیت باکو اما در این منطقه پس از جنگ با حواشی زیادی برای ایران روبرو بوده نخستین حاشیه‌ی آن برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی در کنار پرچم ترکیه در خیابان‌های باکو بود. حضور رئیس دولت ترکیه نیز در مراسم رژه‌ی پیروزی آذربایجان و شعرخوانی او در مورد جدایی بخش بالا و پایین ارس که به طرح جدایی جمهوری آذربایجان از منطقه‌ای آذربایجان ایران انجامیده بود نیز پیام مهمی را به تهران مخابره کرد پیامی که نشان از راهبرد جدید دولت‌های منطقه در قبال ایران داشت. ماجرا اما به این موضوع ختم نشد اقدامات ترکیه و آذربایجان در چند هفته‌ی گذشته و همراهی پاکستان نیز در برگزاری رزمایش نظامی که خلاف کنوانسیون حقوقی خزر بود بر این حواشی دامن زد چراکه بر اساس کنوانسیون حقوقی خزر پنج کشور ساحلی متعهد شده بودند که هیچ‌گاه پای نیروی بیگانه را به حوزه خز باز نکنند اما در حالی آذربایجان به‌عنوان یکی از طرف‌های متعهد به این کنوانسیون بود اقدام به برگزاری این رزمایش کرده که این موضوع باعث حساسیت‌های در ایران شد
یک فاتح، یک خیبر
اقدامات دولت الهام علی اوف زمانی تنش‌ها و منازعات سیاسی بین تهران و باکو را به سطح بالایی افزایش داد که دولت آذربایجان با انسداد جاده مواصلاتی قاپان-گوریس که محل عبور کامیون‌های ایرانی به سمت ایروان بود خواستار اخذ عوارض ۱۳۰ دلاری بود البته مقامات باکو به این موضوع بسنده نکرده و با بازداشت دو تن از کامیون داران ایرانی و افشای اطلاعاتی ترانزیت‌های ایرانی به مقامات رژیم صهیونیستی به افزایش بی‌سابقه‌ی این سطح از تنش‌ها دامن زند و خواستار آن شدند که ایران محور ترانزیتی خود با روسیه محدود کند. اما واکنش ایران تا این زمان محدود به برگزاری رزمایشی با عنوان فتحان خیبر بوده این رزمایش که با اعتراض و انتقاد مقامات باکو همراه شده پیام مهمی را به‌طرف های آذربایجانی و صهیونیستی رساند و نشان داد که ایران بر سر حق قانونی خود محکم ایستاده است.

سایر کسانی که به این شبهه پاسخ داده اند

شبهات این پرونده