تلاش دشمن در اخلال روابط تهران-باکو

سفیر پیشین ایران در باکو با تأکید بر تلاش دشمن در اخلال روابط تهران-باکو گفت: سوال اینجاست که با تردد چند کامیون کالا و باربری به قره‌باغ که ازسوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، آیا باید دولت ایران را متهم کرد؟

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه سفیر پیشین ایران در باکو با تأکید بر تلاش دشمن در اخلال روابط تهران-باکو گفت: سوال اینجاست که با تردد چند کامیون کالا و باربری به قره‌باغ که ازسوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، آیا باید دولت ایران را متهم کرد؟

روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در باکو انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ایران بارها از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده است

- خبرگزاری آناتولی که سابقه خبرپراکنی علیه ایران را دارد، در مصاحبه‌ای هدفمند و با جهت‌گیری خاص سوالاتی را از آقای «علی‌اف» پرسیده که او را در موقعیتی قرار دهد که احساساتی علیه ایران انتقاد کند.

- این انتقادات دور از انتظار بود چراکه ایران چه در جنگ اول یا جنگ دوم قره‌باغ از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده و بارها مخالف تجزیه یا جداشدن قره‌باغ از خاک این کشور بوده است. حتی سال گذشته هم مقامات ایران به‌خصوص رهبری کشورمان در سخنانی از تمامیت مرزی آذربایجان دفاع کردند.

با تردد چند کامیون بخش خصوصی آیا باید دولت ایران را متهم کرد؟

- سخنان آقای «علی‌اف» که می‌گوید ایران به تمامیت ارضی آذربایجان احترام بگذارد از اینجا سرچشمه می‌گیرد که به ادعای وی، تعدادی از کامیون‌های ایران به قره‌باغ رفتند. اگر هم به فرض این ادعا درست باشد، کامیون‌های ایرانی از حوزه بخش خصوصی هستند که دولت نظارت یا اختیاری بر رفت‌وآمد این کامیون‌ها ندارد.

- پس از نارضایتی آذربایجان از تردد کامیون‌های باری، ما از اتحادیه کامیونداران خواستیم که از این منطقه عبور نکنند و اگر هم ترددی داشتند با پرداخت عوارض باشد تا مورد اعتراض قرار نگیرند.

- سوال اینجاست که با تردد چند کامیون کالا و باربری به قره‌باغ که ازسوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، آیا باید دولت ایران را متهم کرد؟

دولت آذربایجان از ترکیه بخواهد به تمامیت ارضی آن‌ها احترام بگذارد

- درحال‌حاضر ترکیه یکی از صادرکنندگان کالا به ارمنستان و قره‌باغ است و بازار سبزی ایروان در اختیار آنهاست و حتی ارمنی‌ها هم به زبان ترکی صحبت می‌کنند و برآورد شده که صادرات ترکیه به ارمنستان و قره‌باغ از میزان تجارت رسمی ایران با این منطقه بیشتر است و بارها گفتند که بخش‌های خصوصی آن‌ها فعال‌تر هستند.

- پس چرا این سوالات را باکو از ترکیه نمی‌کند؟ پس دولت آذربایجان هم از ترکیه بخواهد که به تمامیت ارضی آذربایجان احترام بگذارد و کامیون‌های ترکی کالا یا باری به آن مناطق نبرند.

ارسال بنزین ازسوی ترکیه به ارمنستان در جنگ قره‌باغ!

- چند سال پیش که ارمنستان با مشکل سوخت روبه‌رو بود، ترکیه ازطریق روسیه بنزین موردنیاز ارمنستان را تامین کرد؛ سوختی که به‌نوعی می‌توان گفت موتور ماشین جنگی ارمنستان در برابر آذربایجان را روشن کرد، چرا از ترکیه پرسیده نشد که تمامیت ارضی آذربایجان را زیر پا گذاشته است؟

- ورود چند کامیون بخش خصوصی ایران به منطقه قره‌باغ یا ارمنستان حرفی است که ازسوی مقامات آذربایجان قابل‌پذیرش نیست.

عدم پرسش از آذربایجان درباره رزمایش پاکستان، ترکیه و آذربایجان در نخجوان

- در رابطه با رزمایش ایران در مرزهای طرفین باید گفت؛ هر کشوری حق دارد در حوزه تمامیت ارضی خودش رزمایش برگزار کند. این رزمایش برای هیچ کشوری تهدید نبوده و موضوع داخلی است.

- اخیرا رزمایش پاکستان، ترکیه و آذربایجان در نخجوان برگزار شد. آیا کسی پرسید این رزمایش در این مقطع و برهه زمانی چرا در این منطقه برگزار می‌شود؟ هیچ‌کس نپرسید چراکه هر کشوری حق دارد.

- سه کشور ترکیه، پاکستان و آذربایجان دوستان ما هستند و ما می‌دانیم که این رزمایش علیه ایران نیست. اینکه آقای علی‌اف این موضوع را مطرح می‌کند که چرا ایران در این زمان و در نزدیکی مرزهای طرفین رزمایش برگزار می‌کند، موضوعی است داخلی که جای ورود یا سوالی برای کسی باقی نمی‌گذارد.

تلاش دشمن در اخلال روابط تهران باکو

- سوالات هدفمند و احساسی که از «علی‌اف» پرسیده شد مثل همان حرکت اردوغان است که سال گذشته در رژه نظامی آذربایجان هدفمند مطرح کرد و موجب به‌وجود‌آوردن تنش شد. رییس‌جمهور آذربایجان باید متوجه این سوال می‌شد که بین کشورهای همسایه این‌ سو‌ءتفاهم‌ها رخ می‌دهد.

- بهتر است این‌گونه مسائل با توجه به روابط طرفین و با گفت‌وگوی مقامات دو طرف این ‌سو‌ءتفاهم‌ها برطرف شود و روابط و مناسبات طرفین مسیر عادی خود را طی کند؛ البته باید مراقب دسیسه‌های مختلفی که به‌دنبال ایجاد اختلال در روابط دو کشور هستند، بود.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند