لخت شو، بمان و پس بگیر

انتخاب آسان در شرایط سخت

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه انتخاب آسان در شرایط سخت

انیمیشن «پشت‌ورو» داستان دختری به نام رایلی است که با مهاجرت کردن به شهر دیگری بسیار ناراحت و غمگین می‌شود. شخصیت رایلی را ۵ حالت‌های اصلی کنترلش می‌کنند این احساسات عبارت‌اند از:

  • شادی
  • غم
  • ترس
  • خشم و نفرت.

که هرکدام از این احساسات یک کاراکتر دارند و در اتاق فرمان مغز او زندگی می‌کنند

رایلی به‌خاطر مهاجرت به شهر دیگر و مشکلات که برای او پیش می‌آید در «طغیان احساسات درونی‌اش» تصمیم می‌گیرد خانواده خود را ترک کند و در شرایط سختی که دارد یک انتخاب آسان اما ساده‌لوحانه انجام می‌دهد. این داستان بیانگر یکی از تکنیک‌هایی رسانه‌ای به نام «تكنیك انتخاب آسان در شرایط سخت» است

این تكنیك برای آن دسته از مخاطبانی استفاده می‌شود که «روحیه چریكی»، «زود غایتی»  و «فاقد صبر» هستند استفاده می‌شود و بر روی آنها مؤثر است. به مخاطب می‌گویند شرایطی كه در آن قرار می‌گیرید بسیار سخت است؛ اما تصمیم‌گیری برای شما كه قرار است در این شرایط حضور داشته باشید كار سختی نیست و خیلی ساده خواهد بود.

از این تکنیک در موارد مختلفی استفاده می‌شود برای مثال در تبلیغات کنکور از این تکنیک زیاد استفاده می‌شود:

«رؤیاها همین نزدیكی است حتی با چشم هم دیده می‌شود؛ اما یك سختی دارد. شما باید یك تصمیم سخت بگیرید و رفتارتان را کاملاً عوض كنید»

این تبلیغات در ادامه می‌گویند برای تغییری که «کلی زحمت» نیاز دارد فقط سی‌دی‌های ما را بخرید تا در نمرات و رتبه شما تغییر کند. درحالی‌که صرف دیدن سی دی در ما تغییری ایجاد نمی‌شود بلکه «مهارت‌آموزی»، «عادت‌سازی» و هزار مسئله دیگر دخیل تا به موفقی برسیم.

رسانه‌های بیگانه به‌وسیله این تکنیک به ما القا می‌کنند که رسیدن به آزادی، رسیدن به شكوفایی اقتصادی، رسیدن به تفریح و رفاه اصلاً سخت نیست و به‌راحتی به دست می‌آید؛ اما تنها یك تصمیم مشكل شما شهروندان باید انجام دهید و آن اینكه از جمهوری اسلامی عبور كنید.

جنبه دوم این تکنیک، «انتخاب آسان در شرایط سخت» می‌شود. برای مثال رسانه‌ها می‌گویند شما اگر بخواهید به دموکراسی برسید خیلی آسان است، شرایطش فراهم است، باید تصمیم بگیرید یا بروید زندان یا نروید زندان، یا اپوزیسیون بشوید یا نه بنابراین در حوزه شناختی، شرایط را خیلی آسان جلوه بدهید، انتخاب سخت اما شدنی باشد.

چند وقتی است که دختران فریب‌خورده‌ای در اماکن مقدس برهنه می‌شوند و از خود عکس می‌گیرند. به این افراد این‌گونه القا شده که مصی علی‌نژاد و هزار دختر خارج‌نشین را ببینید چقدر موفق است، می‌خواهید؛ مانند آن بشوید، خیلی آسان است؛ اما مقداری سختی دارد بالاخره شما وقتی روسری را برمی‌دارید، دو روز باید بازداشتگاه بروید، یک مقدار سخت است؛ اما امکان‌پذیر است!

سفر چرا ؛

 بمان و پس بگیر

 ز جورشان نفس بگیر

شعار نا نخبگانی است که انتخاب سخت رفتن جمهوری اسلامی از کشور ایران را پیش گرفته اند و گمان می کنند این ماندن و حذف کردن، منجر به آبادانی کشور می شود، درحالی‌که «خروج حاکمیت اسلامی» به گفته کارشناسان خارج نشین کثیری، نتیجه ای جز «تجزیه کامل کشور» نخواهد داشت!

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند