مقاومت در برابر سیل رسانه

چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟

سال 2008 میلادی سالی فراموش نشدنی در تاریخ ارتباطات جهانی به حساب می رود زیرا در این سال استفاده از اینترنت برای نخستین بار از روزنامه پیشی گرفت (35 درصد) و به منبع اصلی دسترسی به خبرهای ملی و جهانی تبدیل شد.

 

امروزه دیگر روزنامه ها هم مجازی شده اند و به اخبار دسترسی خوبی پیدا کرده ایم، اما باید بدانیم که چگونه در برابر این اخبار خود را مصون سازی کنیم و سیل اخبار ما را نبرد!

 

هرگاه خواستید با اطلاعات فضای مجازی روبرو شوید حتما سه مولفه را در نظر بگیرید:

متن محتوا چیست؟

زیرمتن محتوا چیست؟

فرامتن محتوا چیست؟

هر‌آنچه که در داخلِ خودِ اثرِ مجازی قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ دیالوگ‌های یک فیلم، مکان‌ها و شخصیت‌های آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایه‌های مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صدا‌ها و بازی‌ها، همگی، بخشی از دنیای متن‌اند. متن، مغز یک محتوای رسانه ای است

 

زیرمتن

زیر متن منظور بستری است که اثر رسانه ای در درون آن شکل می‌گیرد و خالق محتوا با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق می‌کند. حتی خبرنگاری که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی ‌دارد و آثاری خلق می‌کند، اساسا از جهان‌بینی و شخصیتِ خاصِ وی نشأت می گیرد

 

فرامتن

فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه کنیم و در تحلیل هایمان از ان ها استفاده کنیم

 

امروزه هر شخص به طور میاینگین به صورت غیر ارادی روزانه در معرض بیش از 20 تبلیغات رسانه ای قرار می گیرد. باید بتوانیم خود را از این معضل و هجمه صیانت کنیم

 

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند