ستاره خونین

هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم.تلخیض

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم.تلخیض

هشتگ ستاره شبکه های اجتماعی است که در کهکشان فضای مجازی درخشش بیشتری دارد. اما این ستاره گوشه ی چپ گوشیمان چه تاثیراتی دارد؟پیامد های این ستاره چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد اثرات مخرب این ستاره خونین صحبت کنیم

هشتگ و تمرکز

محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، «اقتصاد توجه» است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و «حواس پرتی» از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود.

هشتگ و ارضا نفس

سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای «تولید خشم» صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای «خودنمایی و شهوت» است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد.

تفرقه و هشتگ

هشتگ به یک زبان نو در جامعه شبکه ای تبدیل شده و اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبانِ تولیدِ «نظم اجتماعی» و تخلیه انتقادات است اما اگر علیه نظام حاکم باشد، «زبان اعتراض» و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت به عبارتی هشتگ سازی توان «فرقه سازی» و «قطبی سازی» جامعه را هم فراهم می‌کند.

هشتگ و ابتذال فرهنگ

 مکانیزم رشد فرهنگ، افزایش مصرف کتاب و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت است اما نبض جامعه پلتفرمی، «افکارعمومی» است.افکار عمومی برخلاف فرهنگ که «معرفت پایه» است، «خبرپایه» است. هشتگ‌ها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با «افزایش هیجانات»، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به ابتذال و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند.

هشتگ سازی و مارپیچ سکوت

 وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده می شود اتفاقی بنام مارپیچ سکوت یا «همان وحشت از مخالفت با فضای مجازی» رقم می خورد. در این اتفاق بصورت کاملا رباتیک، چندصدمیلیون هشتگ در راستای «اکثریت سازی» و «اکثریت پنداری» ساخته می‌شود. مکانیزم اکثریت‌پنداری در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با «گفتمان هشتگی» است.

چه کسی فکر می کرد که پیشنهاد کریس مسینا، مخترع هشتگ روزی توسط توییتر و فیسبوک رد شود ولی همان ایده به محور اصلی شبکه های اجتماعی دنیا تبدیل شود و کلی اثر مثبت و مخرب داشته باشد

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند