رسانه در قرن یکم

مقابله حضرت زهرا(س) با جنگ شناختی

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه مقابله حضرت زهرا(س) با جنگ شناختی

یکی از روشهای تسلط بر افکار  مردم، جنگ روانی است که تأثیر آن  جنگ های نظامی بیشتر است. در «طول تاریخ» همواره این تکنیک استفاده شده است. در تاریخ اسلام از جمله پس از رحلت پیامبر از این تکنیک های جنگ روانی بسیار استفاده شده و حضرت زهرا(س) به مقابله به مثل، این حربه ها پرداختند.

حضرت با پیش بینی آینده ی وخیم جامعه ی اسلامی به میدان آمدند و با عمر کوتاهشان که بیش از ۷۵ روز در دنیا نبودند، با جنگ روانی دشمنان در مدینه، مقابله کردند.

یکی از تکنیک های مورد استفاده ایشان استفاده از «عملیات های روشنگری» می باشد. در این تکنیک فعالیت اصلی «شناساندن حقایق» بر روی چشم مخاطب می باشد و با «افشاگری نقاط باطل» مخاطب را در برابر "پاندمی دروغ و تزویر" محافظت می کند.

باتوجه با این نوع تکنیک به نظر شما حضرت زهرا(س) چه کنشگری هایی انجام دادند؟

 

تکنیک الگوسازی

حضرت زهرا (ع) درباره به نقش اهل بیت فرمودند: «محمد و علی (ع) پدران امت اسلام اند، کجیها را راست و انحرافات را اصلاح میکنند. اگر مردم ایشان را اطاعت کنند، این دو آنها را از عذاب جاویدان نجات میدهند» تأکید حضرت زهرا (س) نشانگر ضرورت وجود الگوهای کامل در جامعه است زیرا دارای آگاهی غیبی و به دور از خطا می باشند

(مجلسی، ۱۴۰۳: ج ۲۳، ص۲۵۹).

 

تکنیک تبیین فلسفه کارکردی

«خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت (س) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.» ایشان با بیان این مسئله به "فلسفه کارکردی" امامت پرداختند که با وجود یک شخصیت معصوم است که میتوان در جهان، نظام اجتماعی سامان میگیرد و عدالت و رفاه برقرار می.شود

 (مجلسی، ۱۴۰۳: ج۲۹، ص۲۲۳)

 

تکنیک تکرار

از محمود بن لبید نقل شده است که پس از رحلت پیامبر، فاطمه (س) رادر کنار قبر حضرت حمزه گریان مشاهده کردم و از ایشان پرسیدم که آیا برای امامت علی(ع) از سخنان پیامبر اکرم میتواند دلیلی آورد؟ حضرت پاسخ داد: «شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده اید؟ شنیدم که پیامبر فرمودند: علی بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار میدهم.»

مجلسي، 1403 : ج 36 ، ص353

 

مقابله با مارپیچ سکوت

محمود بن لبید از حضرت زهرا(س) پرسیدند: بانوی من! پس چرا علی (س) سکوت کرد و حق خود را نگرفت؟ حضرت پاسخ داد: «پیامبر خدا (صلى الله عليه وسلم) فرمود: مثل امام مانند کعبه است مردم باید به سویش بروند و در اطراف آن طواف کنند. نه آنکه کعبه به سوی آنها بیاید و دور مردم طواف کند».

مجلسي، 1403 : ج 36 ، ص353

 

از مهمترین فعالیت حضرت زهرا مقابله با "مارپیچ سکوت تاریخ" خودشان بود.در مارپیچ سکوت یک گروه اجتماعی ممکن است اعضا را به دلیل عقایدشان منزوی یا طرد کند و افراد با "ترس از انزوا" به جای ابراز عقیده سکوت می کنند.ایشان با خطاب به مردم  و متذکر شدن عقوبت الهی خواستار شکستن فضای رسانه ای غالب بودندو نداشتن "حریت مردم" سبب شقاوت آن جامعه شد

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند