روایت خوب

بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی به پایان رسید، اگر یک سری به رسانه‌ها و کانال‌های فوتبالی میزدیم تا بازخورد بازی را مطالعه کنیم، متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال‌هایی که «سرفه‌های مربیان و فوتبالیست‌ها» را هم ثبت و گزارش می‌کنند صورت نگرفته بود! تلخص از اقای علیرضا محمدلو

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی به پایان رسید، اگر یک سری به رسانه‌ها و کانال‌های فوتبالی میزدیم تا بازخورد بازی را مطالعه کنیم، متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال‌هایی که «سرفه‌های مربیان و فوتبالیست‌ها» را هم ثبت و گزارش می‌کنند صورت نگرفته بود! تلخص از اقای علیرضا محمدلو

بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی به پایان رسید، اگر یک سری به رسانه‌ها و کانال‌های فوتبالی میزدیم تا بازخورد بازی را مطالعه کنیم، متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال‌هایی که «سرفه‌های مربیان و فوتبالیست‌ها» را هم ثبت و گزارش می‌کنند صورت نگرفته بود!

اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که «دوبار سابقه قهرمانی جهان» را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم‌های باشگاهی اروپا بهره می‌برد. از طرف دیگر یکی از بازیکنان تیم ملی در آن زمان گفته بود: «بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و.‌..در کنار مردم هستم ...»

امروز هم شاهد هستیم که بازیکن تیم ملی در عرصه های ورزشی گوناگون بعد از پیروزی خوشحالی نمی کنند و پالس منفی را در رسانه‌ها را تکمیل می کنند. این رفت و برگشت پالس های ضعیف و منفی، چه به صورت مهندسی شده  و چه به صورت ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل‌گیری فضای مبهم و «وزن گرفتن روایت منفی» از اتفاقات کشور می‌شود. یعنی «فضاسازی»، «روایت سازی» را رقم می‌زند.

وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری می‌کند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم‌های جهان وارد فضای مجازی می‌شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه‌های داخلی و شبکه های اجتماعی نمی‌بیند، چه حسی برایش دست می‌دهد؟

کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی می‌گذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت‌های جامعه، برگرفته از «فضای مجازی» و «بازخوردهای مثبت و منفی‌اش» باشد.

بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال‌های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی‌های تیم‌های بیگانه، آیتم‌های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و بازخوردهای ژورنالیستی و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک می‌بینند.

در این شرایط رسانه‌های جریان اصلی کشور و برخی شخصیت‌های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در روایت سازی مثبت برای لژیونرها و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند.

جنگ رسانه ای را با داستان جام جهانی برای مردم عزیزمان روایت کنیم و با خوشحالی آنان، شادی را به جامعمان برگردانیم

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند