کدام کشورها طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را اجرا کرده اند

یکی قدمی شدن اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و حالا تلاش مجلس برای اصل 85 شدن این طرح باعث شده تا اجرای این طرح مورد رصد کسب و کار های اینترنتی و فعالان فضای مجازی قرار بگیرد اما چرا اجرایی شدن این طرح از اهمیت و اولویت برخوردار است و کدام کشور به صورت مشابهه به اجرای طرح سیاست از کاربران فضای مجازی خود پرداخته اند

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه یکی قدمی شدن اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و حالا تلاش مجلس برای اصل 85 شدن این طرح باعث شده تا اجرای این طرح مورد رصد کسب و کار های اینترنتی و فعالان فضای مجازی قرار بگیرد اما چرا اجرایی شدن این طرح از اهمیت و اولویت برخوردار است و کدام کشور به صورت مشابهه به اجرای طرح سیاست از کاربران فضای مجازی خود پرداخته اند

انگلستان

در اکثر کشورهای اروپایی ازجمله "انگلیس" فیلترینگ بیشتر بر روی مسائلی مانند پورنو گرافی کودکان، نژادپرستی و مسائل تروریستی اعمال می‌شود. یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی در انگلستان به نام "بنیاد نظارت بر اینترنت" فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه‌کرده و بر اساس آن، دسترسی 98 درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است.

چین

کشور چین که مقام اول را در جهان ازنظر تعداد کاربران اینترنت داراست، نظارت گسترده‌ای را بر محتوای اطلاعات سیاسی صورت میدهد این کشور برای مقابله با این پدیده اقدام به ایجاد پلیس اینترنت کرده است تا از این طریق نظارت جدی بر تولید  و کنترل عقاید و اندیشه‌های متضاد با حکومت کمونیستی داشسته باشد

آمریکا

محدودسازی دسترسی کاربران به محتوای اینترنت در ایالات‌متحده‌ی آمریکا هم  از نظام قانونی ویژه‌ای برخوردار است ولی به روش‌های کاملاً حرفه‌ای و نامحسوس صورت می‌گیرد و از دسترسی اقشار مختلف جامعه به برخی تارنماهای خاص جلوگیری می‌کند.

فرانسه

فرانسه به‌عنوان کشورى با تمدن و فرهنگ کهن، براى حفظ ارزش‌هاى فرهنگى خود، نتایج موتورهاى جست‌وجوى اینترنتى ازجمله گوگل را دست‌کاری کرده و به‌زعم خود، آن را بومى می‌کند. علاوه بر این، باوجودی که تصمیمات اصلى و عمده پیرامون آزادى بیان در اینترنت و حفظ حریم خصوصى افراد در این عرصه، توسط اتحادیه اروپا اتخاذ مى‌شود، اما کشور فرانسه یکى از معدود اعضاى این اتحادیه است که در پذیرش آن‌ها مقاومت زیادى کرده و سعى دارد قوانین خود را اجرا کند.

ایتالیا

گفته می‌شود که فیلترینگ و سانسور محتوای اینترنت در کشور ایتالیا بسیار رایج است. این محدودسازی از دسترسی عموم مردم به محتوای تارنماهای خاص و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی جلوگیری می‌کند. بر اساس آمارهای "گزارشگران بدون مرز"، باوجودی که ایتالیا پایین‌ترین آزادی رسانه‌ها در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا را دارد و به‌عنوان کشور "تقریباً آزاد" شناخته می‌شود، اما قوانین ویژه‌‌ای برای کنترل محتوای رسانه‌ها و اینترنت در ایتالیا به تصویب رسیده‌ است

آلمان

فیلترینگ اینترنت در آلمان، بر اساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص، دادگاه‌های این کشور رأی به مسدود شدن برخی تارنماها می‌دهند. بااین‌حال، آلمان کشوری است که مسدودسازی محتوای سیاسی در آن به‌وفور دیده می‌شود. نمونه‌ای از محتوای سیاسی مسدود شده توسط آلمان برای کاربران اینترنت، عبارات و کلیدواژه‌هایی است که به "نفی هلو کاست" مربوط می‌شوند.

استرالیا

فیلترینگ اینترنت در استرالیا عمدتاً به طرح‌های ممنوعیت محتوای مجرمانه اینترنتی برمی‌گردد و دولت فدرال این کشور به‌واسطه ارائه‌دهندگان اینترنت دسترسی به برخی تارنما‌ها را محدود می‌کند.

کانادا

کشور کانادا یکی از 10 کشور برتر درزمینهٔ ارتباط اینترنتی‌ست. تمامی قوانین مربوط به کنترل محتوا در این کشور مربوط به مبارزه با تروریسم است و پس از واقعه 11 سپتامبر شدت یافته است؛ISP ها بر طبق قانون این کشور موظف به ثبت اطلاعات تمامی فعالیت‌های اینترنتی کاربران به مدت 6 ماه هستند.

عربستان سعودی

 عربستان یک و نیم میلیون کاربر اینترنتی دارد که دوسوم آن را زنان تشکیل می‌دهند. با توجه به گستره وسیع تارنما‌های سانسور شده اعم از مذهبی، سیاسی، جنسی عملاً دسترسی به بسیاری از تارنما‌ها قطع‌شده و تنها دسترسی محدود به برخی از منابع و مراجع آزاد است.

تایلند

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایلند به شکل غیرمستقیم از طریق ارائه‌ی درخواست به 54 شرکت ISP این کشور برای مسدود کردن تارنماهای مختلف، سیاست‌های فیلترینگ خود را اعمال می‌کند. گرچه شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی قانوناً مکلف نیستند که این درخواست‌ها را بپذیرند، اما دبیر دائم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایلند طی نامه‌ای که در سال 2006 به ISP های این کشور ارسال کرد، اقدامات تنبیهی ازجمله کاهش پهنای باند و حتی احتمال لغو مجوز فعالیت شرکت‌هایی که به درخواست وزارتخانه پاسخ مثبت ندهند را به‌عنوان یک هشدار جدی به آنان مطرح نمود.

هندوستان

کشور هندوستان تقریباً بیش‌ترین تارنما‌های خبری و مطبوعاتی را در آسیا داراست. ضمن اینکه جنگ مجازی بین این کشور و کشور پاکستان سال‌هاست که جریان دارد و هکرهای دو کشور وب تارنماهای یکدیگر را مرتباً تهدید می‌کنند. موارد مورد فیلتر در این کشور شامل افترا و اتهام، شرط‌بندی، نژادپرستی، تروریسم و سوءاستفاده از کودکان و موارد مشابه دیگر است.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند