پرسش اساسی

اصلاح و تغییر در هر دولت باید به‌گونه‌ای باشد که خطای دولت‌های پیشین را پوشش دهد، نه اینکه همان‌ها را با شکل و صورتی دیگر تکرار کند.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه اصلاح و تغییر در هر دولت باید به‌گونه‌ای باشد که خطای دولت‌های پیشین را پوشش دهد، نه اینکه همان‌ها را با شکل و صورتی دیگر تکرار کند.

حوادث اخیر چه اعتراض چه اغتشاش نامیده شود که گویا آمیزه‌ای از هردو است، پدیده‌ای چندوجهی و چندضلعی است که باید ریشه آن را جست‌وجو کرد. با نگاهی به سیر اعتراضات در ایران متوجه می‌شویم بسیاری از این اعتراضات ریشه درونی داشته و بحران‌زا شده است

اتفاقی مثل سال 96 و آبان 98 باید می‌توانست این پرسش را برای مسئولان ایجاد کند که ما کجای کار را خطا کردیم و کجای راه را اشتباه آمدیم؟ چه مواردی را باید پیش‌بینی و تمهید می‌کردیم را نکردیم که این مسائل رخ داد؟

یکی از عللی که کارشناسان مختلف در مسئله ی اخیر مطرح می‌کنند این است که دولت در اردیبهشت 1401 به‌سمت آزادسازی قیمت‌ها رفت و با تورم، کاهش قدرت اقتصادی طبقات متوسط و ضعیف را رقم زد. این مساله در سال 98 هم رخ داده بود، اما دولت فعلی نیز همان را تکرار کرد.

این درصورتی است ‌که اصلاح و تغییر در هر دولت باید به‌گونه‌ای باشد که خطای دولت‌های پیشین را پوشش دهد، نه اینکه همان‌ها را با شکل و صورتی دیگر تکرار کند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند