منافع چین و عربستان

چین جایگاه اولین شریک تجاری عربستان را در 5 سال گذشته به خود اختصاص داده است، چراکه از سال 2018 تاکنون اولین مقصد صادرات و واردات خارجی این کشور بوده است.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه چین جایگاه اولین شریک تجاری عربستان را در 5 سال گذشته به خود اختصاص داده است، چراکه از سال 2018 تاکنون اولین مقصد صادرات و واردات خارجی این کشور بوده است.

مهدی عبداللهی، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است علت همکاری چین و عربستان بالا بودن حجم مراودات و چرخش عربستان به سمت چین است

Picture7 (5)

نگاهی به آمارهای تجارت خارجی چین نشان می‌دهد در 10ماهه سال 2022 تجارت 97 میلیارد دلاری عربستان‌سعودی و چین، سعودی‌ها را در رتبه یازدهم در بین شرکای تجاری چین قرار داده است.

Picture7 (6)

طبق داده‌های آماری، صادرات عربستان به آمریکا حدود 56 میلیارد دلار تا سال 2012 بوده که این مقدار در سال 2021 به 13.7 میلیارد دلار رسیده است که کاهش 75 درصدی را نشان می‌دهد.

Picture7 (7)

طبق آمارهای گمرک چین، در 10ماهه سال 2021 کل تجارت دوطرف نزدیک به 71 میلیارد دلار بوده که نسبت به 20 سال اخیر رشد 50 برابری داشته است.

Picture7 (8)

علاوه بر این همکاری در طرح کمربند-جاده، تامین پایدار انرژی، متنوع‌سازی شرکا، جایگزینی یوآن به ای دلار و سرمایه گذاری مشترک مهمترین اهداف چین در همکاری با عربستان است.

به نظر می رسد روندهای فوق باعث ایجاد مواضع یکسان چین با عربستان در مقابله با ایران گردیده و در صورت کم توجهی می تواند به تضعیف ایران منجر شود.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند