ماشین حساب رسانه

سردار دل ها و روح الله زم تحت یک تکنیک رسانه ای قرار گرفتند به نظرتان آن تکنیک چی هست؟

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه سردار دل ها و روح الله زم تحت یک تکنیک رسانه ای قرار گرفتند به نظرتان آن تکنیک چی هست؟

میانگین‌سازی ذهنی چیست؟

یک تکنیک عملیات روانی برای تغییر انگاره‌ها و برداشت های افراد از موضوعات است، در این تکنیک برای جابجایی ذهنیت افکارعمومی از نقطه A به نقطه‌ B لازم است فرد روی نقطه C تمرکز شود تا ذهنیت‌ها به‌طور میانگین به نقطه B نزدیک گردد.

در مساله سردار دل ها طبق این تکتیک، برای اینکه محبوب یک ملت بودن (A) را نفی کنند، قطب کاملا معکوس دیگر انرا با پیش‌ کشاندن و نشان دادن چند نفر که در حال اهانت و ابراز خوشحالی از ترور او (C)  هستند نشان میدهند سپس سعی می کنند که موج‌سازی سنگینی روی آن آغاز می‌کنند تا افکارعمومی به این تصور برسند که این سردار قدس موافقان و درعین‌حال مخالفان دوآتیشه بسیاری دارد (B).

مصادیق دراین خصوص بسیار است. مسئله اعدام روح‌الله زم نیز همین گونه می باشد.

نقطه A در عملیات رسانه ای  روح الله زم این بود که شخصیت وی کاملا مستحق اعدام می باشد و قطب کاملا معکوس دیگر آن این است که روح الله زم را میتوان بخشید و اگر تخلیه اطلاعاتی شود باز میتوان از اعدام او چشم پوشید نقطهc. با استفاده از این موج‌سازی و نشان دادن روابط عاطفی بین او و پدرش، مردم به صورت ناخودآگاه، با اعدام و مرگ وی همدردی کردند. نقطه b

پاتک این تکتیک چیست؟

بهترین پاتک برای این تکنیک این است که واقعیت اعمال را بدون کم و کاستی بیان کنیم. آیا وجود تعداد اندکی که موافق سردار کرمانی نیستند و غالبا خارج از ایران زندگی می کنند، در مقابل جمعیت چند میلیونی شرکت کننده در مراسم تشییع او؛ باهم قابل مقایسه هستند؟ آیا واقعا این جمعیت اندک؛ دوگانگی محبوب و منفور را برای سردار دل ها می توانند ایجاد کند؟

در ماجرای روح الله زم، مسئله کشتارهایی که ایشان به وسیله کانال آمد نیوز انجام داد و کلی ایرانی به خاطر از دست دادن اعضای خانواده شان، روحشان جریحه دار شد؛ اگر به خوبی این مسئله تبیین ورسانه ای می شد، میتوانستیم مانع از عملیات میانگین سازی رسانه ای شویم

یک ضرب المثل داریم که میگه:

اندازه نگه‌دار كه اندازه نكوست.

نگه داری اندازه ها به معنای معتدل کردن و میانگین کردن نیست. هدف تکتیک میانگین سازی در فضای مجازی و پدیده‌های سیاسی این است که شدت واقعی یک مساله را معتدل کند و از برخورد متناسب با موضوع بکاهند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند