جای خالی "زن"

جشنواره فیلم فجر را با کم و زیادش می‌توان چشم‌اندازی از وضعیت سال آتی سینمای ایران و میزان استقبال مخاطبان آن دانست. علی‌رغم آنکه فیلمسازان با هر ضرب و زوری بالاخره آثارشان را در میان ناآرامی‌های پاییز و زمستان به جشنواره رساندند، اما روی هم رفته نسبتی جامع بین این آثار با مسائل روز جامعه خصوصا مساله زنان به‌همراه نداشت

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه جشنواره فیلم فجر را با کم و زیادش می‌توان چشم‌اندازی از وضعیت سال آتی سینمای ایران و میزان استقبال مخاطبان آن دانست. علی‌رغم آنکه فیلمسازان با هر ضرب و زوری بالاخره آثارشان را در میان ناآرامی‌های پاییز و زمستان به جشنواره رساندند، اما روی هم رفته نسبتی جامع بین این آثار با مسائل روز جامعه خصوصا مساله زنان به‌همراه نداشت

جشنواره فیلم فجر را با کم و زیادش می‌توان چشم‌اندازی از وضعیت سال آتی سینمای ایران و میزان استقبال مخاطبان آن دانست. علی‌رغم آنکه فیلمسازان با هر ضرب و زوری بالاخره آثارشان را در میان ناآرامی‌های پاییز و زمستان به جشنواره رساندند، اما روی هم رفته نسبتی جامع بین این آثار با مسائل روز جامعه خصوصا مساله زنان به‌همراه نداشت

البته در این بین حال و روز فیلم‌هایی که زنان در آن نقش فعال داشتند، بهتر که نه بلکه وخیم‌تر هم هست؛ زنانی که یا قربانی فقر و نابرابری‌اند که توان و‌ انگیزه تغییر این میهمان ناخوانده را ندارند،یا قربانی فریب، خشونت و تعرض گاه و بیگاه دنیای مردانه‌اند

زنان در فیلم‌های امسال جشنواره غالبا محدود در نقش‌های کلیشه‌ای همسری و مادری و طبق معمول کمرنگ و کم‌اثر در جریان داستان و زندگی. آنجایی هم که فعالیت اجتماعی دارند، مثلا در دانشگاه نظیر «استاد»، «جنگل پرتقال» و «روایت ناتمام سیما» مورد سوءاستفاده و بی‌مهری قرار می‌گیرند

البته ناگفته نماند اگرچه داوران جشنواره به‌راحتی از برخی فیلم‌ها چشم‌ پوشیدند، اما این آثار از نگاه مخاطبان دورنماند، «سرهنگ ثریا»یی که با کارگردانی یک زن، در نقش یک مادر میانسال، رهبری یک جمع را علیه ظلم فرقه رجوی برعهده داشت یا نقش یک مادر در «در آغوش درخت» و یک همسر در «عطرآلود».

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند