روایت کشنده

سازوکاری که اگر وجود داشت، امروز میان روایت‌های «کشتند» و «خودکشی کرده» حیران نمی‌ماندیم و پیش از دامن زدن به آتش ناآرامی‌ها، تعهد خود به حقیقت و واقعیت را در نظر می‌گرفتیم

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه سازوکاری که اگر وجود داشت، امروز میان روایت‌های «کشتند» و «خودکشی کرده» حیران نمی‌ماندیم و پیش از دامن زدن به آتش ناآرامی‌ها، تعهد خود به حقیقت و واقعیت را در نظر می‌گرفتیم

ناآرامی‌های اخیر در کشور فارغ از علت‌های درست و نادرستی که برای ادامه یافتن دارند،در وقایع به یک‌باره اعلام می‌شود که فلان ‌شخص در فلان‌ جا به دست نیروهای امنیتی کشته شد و درپی آن آتش نا آرامی‌ها مجددا فوران می‌کند.

بعد معلوم می‌شود که متوفی قبلاً خودکشی کرده و ارتباطی با ناآرامی‌ها نداشته

 اینکه کدام روایت درست است و کدام غلط در اینجا موضوع بحث ما نیست، موضوع ما اینه  که چرا اطلاعات دقیقی درباره علت فوت متوفی به‌خصوص آنهایی که در اثرخودکشی در کشور ما فوت می‌شوند، وجود ندارد؟

جالبه رسانه ها دسترسی به امار و اطلاعات دقیق در مورد خودکشی در کشور ندارن!

سازوکاری که اگر وجود داشت، امروز میان روایت‌های «کشتند» و «خودکشی کرده» حیران نمی‌ماندیم و پیش از دامن زدن به آتش ناآرامی‌ها، تعهد خود به حقیقت و واقعیت را در نظر می‌گرفتیم.

چرا آمار دقیق و شفافی از خودکشی در دست نیست؟

دکتر رضا لاری‌پور می‌گوید: به دلایل فرهنگی ممکن است در برخی موارد خودکشی ذکر نشه بلکه ایست قلبی و فشارهایی که به مغز میاد و به هر علت دیگری به‌عنوان علت تامه فوت نوشته بشود.

در برخی موارد خودکشی وقتی طرف فشار وارد میشه فرد ایست قلبی میکنه که بستگی به نوع خودکشی دارد، و علت نهایی مرگ این‌گونه نوشته میشه و خودکشی متوفی به نوعی به حاشیه میره، و گواهی فوت نمی‌نویسند خودکشی ، بلکه می‌نویسند مثلا فوت ناشی از ایست قلبی، و...

لاری پور تاکید می کند: نگاه محافظه‌کارانه نسبت به خودکشی علیرغم آثار مثبتی که به‌ دنبال داره، وحی منزل نیست و لازم است پیرامون آن اندیشید و در برخی سیاست ها بازنگری کرد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند