جنگ قوم هوتو و توتسی

تکنیک شایعه سازی‌

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه تکنیک شایعه سازی‌

شاید اگر از مردم بپرسید که خطرناک ترین سلاح بشر چیست؟! ذهن بسیاری به سمت بمب اتم برود که در یک لحظه ۲۰۰هزار نفر را در هیروشما کشت! ولی ۲۸سال قبل در سال ۱۹۹۴ مشخص شد که خطرناکترین سلاحی که بشر ساخته شایعه و دروغ است!

در سال ۱۹۹۴ دروغی که فرانسوی‌ها در روآندا شایع کردند باعث شد در طول ۳ماه، ۸۰۰ هزار نفر قتل عام شوند! عددی که با حساب کشته‌های مهاجرت که پس از آواره شدن براثر گرما و غرق شدن و بیماری و... مردند به ۱میلیون نفر می‌رسد!

کشور روآندا حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت داشت که از این جمعیت ۸۰ درصد متعلق به قوم هوتو و ۱۵درصد متعلق به قوم توتسی بود. این دو قوم قبل از جریان استعمار به خوبی کنار هم زندگی می‌کردند ولی پس از استعمار آنها توسط بلژیک و فرانسه، با شیوه اختلاف بینداز و حکومت کن میان این دو قوم اختلاف افتاد.

استعمار تصمیم گرفت در شناسنامه‌ها قید کند که چه کسی توتسی است و چه کسی هوتو و بیشتر منابع را در اختیار اقلیت توتسی قرار دهد! تا کینه توتسی را در دل اکثریت هوتو بکارد!

مدتها این دو قوم به واسطه تحرکات استعمارگران با هم درگیر بودند و بعد از سال ۱۹۹۳ به علت بیشتر بودن قوم هوتو، رئیس جمهور از قوم هوتو انتخاب شد! (حالا نوبت به برداشت محصول برای استعمار رسیده بود!)

در سال ۱۹۹۴ هواپیمای حامل رئیس جمهور رواندا که از قوم هوتو بود توسط موشکی ناشناس سرنگون شد! قوم توتسی که اساسا امکانات این کار را هم در اختیار نداشت شدیدا این ماجرا را تکذیب کرد ولی کار از کار گذشته بود! با حمایت تسلیحاتی فرانسه، افراطی‌های قوم هوتو شروع به نسل کشی کردند تا کل یک و نیم میلیون جمعیت توتسی را ریشه‌کن کنند!

در این میان هر هوتویی که با آنها مخالف بود را هم می‌کشتند! و گاهی در یک روز نزدیک ۳۰هزار توتسی را می‌کشتند! طبق آمارهای غیر رسمی به ۲۰۰هزار زن توتسی تجاوز شد.

ماجرا نسل کشی روآندا یکی از تاریک‌ترین ماجراهای قرن بیستم بود که نقش کثیف استعمار و شایعات استعمار را روشن می‌کند! حدود ۹درصد از کل جمعیت روآندا در آن ماجرا کشته شدند! و ۲۰درصد از جمعیت روآندا آواره شدند!

همه این جمعیت را یک اسلحه تارومار کرد! دروغ و شایعات استعمارگران!

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند