برای روح مهسا

میدان نبرد امروزه، ذهن مردم است و جنگ‌ها برای تصاحب فهم‌هاست. هویت جنگ شناختی، تلاش برای ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری افراد با تغییر دادنِ باورهای آنها، به‌وسیلۀ تغییر در احساس‌های آنها است

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه میدان نبرد امروزه، ذهن مردم است و جنگ‌ها برای تصاحب فهم‌هاست. هویت جنگ شناختی، تلاش برای ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری افراد با تغییر دادنِ باورهای آنها، به‌وسیلۀ تغییر در احساس‌های آنها است

روایت مهسا امینی نسبت به سایر اتفاقات رسانه‌ای دیگر، تفاوت‌هایی داشت. این سوژه بیشترین حمایت از سوی سلبریتی‌های خارجی با شهرت جهانی در چند سال اخیر  داشته است به‌گونه‌ای که بعضی از سلبریتی‌ها تا چند صد میلیون دنبال‌کننده، برای مهسا امینی استوری گذاشتند!

حجم تولید محتوای روزانه درباره‌ی مهسا امینی، تا ۴ میلیون توییت و ری توییت در توییتر فارسی و حداقل ۷۰۰ هزار پست اینستاگرام در اینستاگرام فارسی و ۶۰۰ هزار پست تلگرام در روزهای غیر فیلتر، توسط کارخانه‌های ترول پیش رفته است. بیشتر از نیمی از صفحات بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده (حدود ۳ هزار صفحه) در اینستاگرام در حمایت از این اعتراضات پست یا استوری حمایتی کارکرده اند

میدان نبرد امروزه، ذهن مردم است و جنگ‌ها برای تصاحب فهم‌هاست. هویت جنگ شناختی، تلاش برای ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری افراد با تغییر دادنِ باورهای آنها، به‌وسیلۀ تغییر در احساس‌های آنها است به‌طوری که اگر عنوان جنگ شناختی را به‌عنوان جنگ احساس‌ها تغییر بدهیم به واقعیت نزدیک‌تر می‌شویم

احساس‌ها، به‌سرعت شعله‌ور می‌شوند و بعد از عبور از موقعیتی که سبب برانگیختگی شده بود، فروکش می‌کنند و محو می‌شوند و فقط آثار تخریبیِ آن در زمان برانگیختگی باقی می‌ماند، اما عقل‌ها، محاسبه می‌کنند و بر اساس نفع و ضررهای درازمدت تصمیم‌سازی می‌کنند.

در این جنگ شناختی مأموریت دانش منطق، ارائه قواعدی است که جلوی خطاهای فکری را بگیرد. تبدیل مباحث تخصصی مغالطات در منطق، به زبان عمومی و در قالب پیام‌های کوتاهِ حاوی تصاویر، و انتقال انبوه آنها به مخاطبین، از کارهای حیاتی است که باید در فضای رو به آینده صورت پذیرد.

رجوع کنید به کتاب مغالطات علی‌اصغر خندان

انبوه اطلاعات و اخبار، سبب شده است تا مخاطبین به کوتاه‌خوانی رو بیاورند و همچنین از مواجهه با متن، به‌مواجهه با تصویر منتقل شوند و ازآنجایی‌که آنچه در کوتاه‌ترین زمان دریافت و فعال می‌شود احساس است، استراتژی رسانه‌ای به برانگیختن احساس مخاطبین در پیام‌ها، متمرکز شده است.

اعتراض یا جنگ خیابانی؟ (1)

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند