آیا تروریست های فرودگاه بغداد تضمین کتبی می دهند؟

روز 17 آبان بود که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به پشت تریبون های نشست خبری رفت و در جدید ترین اظهارات خود در باره ی پیش شرط های ایران برای بازگشت به برجام و خروج این توافق نامه از کما اعلام نظر کرد.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه روز 17 آبان بود که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به پشت تریبون های نشست خبری رفت و در جدید ترین اظهارات خود در باره ی پیش شرط های ایران برای بازگشت به برجام و خروج این توافق نامه از کما اعلام نظر کرد.

 خطیب زاده در این نشست گفته است که ایالات متحده ابتدا باید بپذیرد مقصر شرایط فعلی هست و تمام تحریم هایی را که این کشور پس از خروج از برجام اعمال کرده استْ همه را یکجا و به صورت موثر بردارد. خطیب زاده اما در پیش شرطی مهم تر خواستار آن شده بود که مقامات آمریکایی باید تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

این پیش شرط ها در حالی توسط مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود که پیش از این جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده ی آمریکا نیز در مصاحبه ها و نشست های خبری خود تاکید کرده بود که هیچ تضمین «کتبی» در مورد عدم خروج دوباره آمریکا از برجام ممکن نیست.

روزرنامه وال استریت ژورنال نیز به موضع آمریکا در خصوص برجام واکنش نشان داده و در گزارشی مبسوط از نگاه آمریکایی به قضییه ی برجام پرداخته است. این روزنامه در گزارشی مدعی شده است اگر چه  آمریکایی ها برجام را سندی می دانند که بر روی آن توافق شده اما هیچ ضمانتی قطعی وجود ندارد که طرفی هرگز از آن خارج نشود.

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز پیش از این در پیام توییتری خود گفته بود جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست و هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد و بار دیگر توسط هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده پاره خواهد شد.

اظهارات مناقشه برانگیز طرف های برجامی و عدم اراده و نرمش های طرف آمریکایی برای لغو کامل تحریم ها اگرچه آینده ی دشوار و سخت را برای این توافق نامه متصور کرده  اما به نظر میرسد که همچنان ادامه مذاکرات در دستور کار دولت ها قرار دارد ولی با این حال نمی توان زمان دقیق و حتمی را برای حصول نتایج برای آن متصور شد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند