آمارهای کذب و استانداردهای دوگانه

آمارهای کذب و استانداردهای دوگانه

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه آمارهای کذب و استانداردهای دوگانه

  1. یکی از مسائل پیش روی جامعه علمی کشور، مهاجرت دائمی برخی از استعدادهای برتر علمی به خارج از کشور می‌باشد. این موضوع که در ادبیات عمومی از آن به‌عنوان فرار مغزها یاد می‌شود. اما ماجرا چیست؟
  2. برخی رسانه‌ها با پرداخت غلط به این موضوع و آمارسازی‌های اغراق‌آمیز به دنبال القای وضعیت خاص ایران در روند مهاجرت نخبگان می‌باشند.
  3. دویچه‌وله مدعی شد؛ ایران در خاورمیانه با مهاجرت سه میلیون و صدهزار نفری از ابتدای انقلاب تاکنون، یکی از بالاترین نرخ‌های مهاجرت نخبگان را دارا بوده است.
  4. ستاری، معاون سابق ریاست‌جمهوری می گوید؛ طبق آمارها از مجموع 270 هزار نفر جمعیت دانشجویی ایران در سال های 1357 تا 1360، ۱۷۰ هزار دانشجو در داخل کشور و ۱۰۰ هزار دانشجو در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل بوده اند.
  5. به‌گفته ی ستاری، ۳۷ درصد از جمعیت دانشجویی ایران در آن سال ها در کشورهای خارجی درس می‌خوانند. این در حالی است که طی سال 1399 میزان دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی به رقم4 درصد رسیده است.
  6. طبق اظهارات ستاری:درحال حاظر یک هزار و 700 نفر از دانشمندان و محققان ایرانی مقیم خارج که در 100 دانشگاه برتر جهان تحصیل می‌کرده‌اند به کشور بازگشته‌اند و نزدیک به 350 نفر از آنها عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند و برخی دیگر در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند