آستروتورفینگ

مردم با دیدن داعش با خود می‌گویند چطور گروهی با جهان‌بینی قرن‌هفتمی توانست اینقدر مشهور شود؟ پاسخ این است که آن‌ها در استفاده از فناوری قرن‌بیستمی بسیار ماهر بودند. وقتی داعشی‌ها تصمیم گرفتند در ژوئن ۲۰۱۴ به موصل حمله کنند، چه کار کردند؟

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه مردم با دیدن داعش با خود می‌گویند چطور گروهی با جهان‌بینی قرن‌هفتمی توانست اینقدر مشهور شود؟ پاسخ این است که آن‌ها در استفاده از فناوری قرن‌بیستمی بسیار ماهر بودند. وقتی داعشی‌ها تصمیم گرفتند در ژوئن ۲۰۱۴ به موصل حمله کنند، چه کار کردند؟

در ایام کرونا در ایالت های مختلف امریکا، توده های مختلفی به اعتراضات «ضد قرنطینه ای» پرداختند. بسیاری این اعتراضات را خودجوش و مردمی می دانستند اما این اعتراضات سازماندهی شده و به صورت یک سری عملیات های منظم طراحی شده بود که توانسته مردم کشور امریکا را به صحنه اعتراضات واقعی بیاورد.

این کار به «آستروتورفینگ» شناخته می شود.

آستروتورفینگ به عملیات های پنهانی رسانه ای می گویند که در آن جمعیت ها و توده های مردمی را برای اهداف از قبل تعیین شده سازماندهی می کنند بدون اینکه مردم از شخص یا سازمان «اداره کننده» اشنایی داشته باشند. فیلیپ ان هاوارد، استاد اکسفورد گفت: اینترنت کار را برای لابی های قدرت اسان کرده است. انها می توانند فعالیت های گروه های کوچک را به طرز اغراق امیزی بزرگ کند

سابقه اولین انجام عملیات آستروتورفینگ در شبکه های اجتماعی درسال 2012 در کشور کره جنوبی می گذرد و از سال 2013 تا سال 2018 طبق تحقیقات دانشگاه پرینستون 53 عملیات آستروتورفینگ در  کشور دنیا رخ داده است

آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمام مدتی که افراد مشغول ایجاد و ایفای نقش خود در سازماندهی یک جنبش هستند، به گونه‌ای رفتار می کنند که انگار هیچ ربطی به آنان ندارد

در این تکنیک با «کمپین سازی» در گروه های مجازی، حجم زیادی از اطلاعات به سمت مخاطبین سرازیر می شود و با تکیه بر احساسات مردمی و سوءاستفاده از آن برای اهداف سیاسی و غیر سیاسی به کار گرفته می‌شود!

آستروتورفینگ ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و احساساتِ منفی در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و جعلی است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرت‌ها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته می‌شود!

آستروتورفینگ منجر به ایجاد «توهم یک حمایت گسترده مردمی» نسبت به یک سیاست یا فرد می‌شود که در واقعیت نسبت به آن حمایت کمی وجود دارد. این روش با استفاده از اکانت‌‌ها و گروه‌های فشار جعلی افکار عمومی را طوری گمراه می‌کنند که انگار نظر آن‌ها نظر «رایج جامعه» است.

در این تکنیک افراد، انگیزه‌های خود را زیر نقاب جنبش‌های از پایین (در مقابل جنبش‌های اجتماعی از بالا و فرمایشی) پنهان می‌کنند و از سناریوهای مختلفی مانند: کشته سازی، روایت سازی، هشتگ سازی، اسطوره سازی، شبکه سازی یا همان کمپین سازی استفاده می کنند.

این تکنیک در دو مقطع به صورت گسترده پیاده سازی شد:

مقطع بیماری کرونا از این عملیات استفاده شد و انرا به گونه ای بزرگنمایی کردند که 4 سال کشورهای دنیا را درگیر خود کردند در حالی که بیماری های کشنده بیشتری در دنیا وجود داشت ولی به اندازه کرونا رسانه ای نشدند

همچنین تظاهرات برلین، انچنان شانتاژ رسانه ای شد که گویی، قسمت زیادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هستند در حالی که فقط 5 درصد جمعیت ایرانیان خارج نشین، در این تظاهرات شرکت کردند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند