پروژه نفوذ

شخصیت های تأثیرگذار که با گذر زمان همچنان در بدنه اصلی نظام هستند و خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن میریزند و اطلاعات حساس را که هزینه آن در خطر بودن هم وطنانشان است به دشمن میدهند.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه شخصیت های تأثیرگذار که با گذر زمان همچنان در بدنه اصلی نظام هستند و خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن میریزند و اطلاعات حساس را که هزینه آن در خطر بودن هم وطنانشان است به دشمن میدهند.

آذر 1362، آغاز دادگاه شبکه مخفی نظامی حزب توده بود که در اردیبهشت‌ماه همان سال دستگیر شده بودند. تشکیلات مخفی که از دو بخش نظامی و غیرنظامی تشکیل می‌شد و اطلاعات این تشکیلات در اختیار کیانوری دبیرکل حزب و با معرفی او، در اختیار رابطین کا.گ.ب و جی.آر.یو (سازمان اطلاعات نظامی شوروی) قرار داده می‌شد.

مهمترین فرد دستگیر شده در این جریان، ناخدا افضلی است که از خرداد ۵۹ فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده داشت. در جریان بازجویی‌ها مشخص می‌شود، از بهار ۵۸ یعنی زمانی که معاون نیروی دریایی بوده، جذب تشکیلات مخفی حزب شده است. او که از نوجوانی و جوانی گرایشات توده‌ای داشته، پس از ورود به ارتش آنها را کمرنگ و پنهان کرده و تا سقوط انقلاب نیز بروز نداده است.

از پیروزی انقلاب تا خرداد ۵۹، نیروی دریایی سه فرمانده عوض کرد که هر سه، به خاطر ارتباطات خارج از عرف و حیطه مسئولیت با خارجی‌ها از جمله سفارت آمریکا کنار گذاشته و برخی حتی محاکمه و اعدام شده بودند. خرداد ۵۹، وقتی بنی‌صدر تصمیم گرفت فرمانده جدیدی برای نیروی دریایی انتخاب کند، از بین دو گزینه‌ی موجود، افضلی انتخاب شد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند