نامهربانی با یار مهربان

نه خبری از خرید کردن لیستی است و نه مشتریان ثابت آنچنان مثل گذشته توان مراجعه به فروشگاه را دارند. افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر به‌ ویژه یک سال و نیم گذشته باعث شده تا سبد فرهنگی خانواده‌ها کوچکتر از قبل شود، به سمت صفر میل کند و «کتاب» هم اندک اندک به سمت «کالای لوکس» شدن پیش رود

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه نه خبری از خرید کردن لیستی است و نه مشتریان ثابت آنچنان مثل گذشته توان مراجعه به فروشگاه را دارند. افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر به‌ ویژه یک سال و نیم گذشته باعث شده تا سبد فرهنگی خانواده‌ها کوچکتر از قبل شود، به سمت صفر میل کند و «کتاب» هم اندک اندک به سمت «کالای لوکس» شدن پیش رود

کتاب را دستش می‌گیرد و با نگاهی به قیمتش که پشت جلد درج‌شده دوباره آن را روی قفسه می‌گذارد و رو به کتابفروش می‌گوید: «آقا چرا اینقدر گران است، قبلا با پول همین یک کتاب می‌توانستیم چندین کتاب بخریم، واقعا الان خیلی همه‌چیز گران شده و دیگر نمی‌توان حتی کتاب خرید.»

اگر کتابخوان باشید و همیشه درحال خرید کتاب، مطمئنا با تغییرات قیمت‌ها زیاد سروکار داشته‌اید و در این چندساله متوجه این روند رو به بالای قیمت کتاب شده‌اید که چقدر در مقایسه با چندسال پیش یا اصلا همین چندماه پیش متفاوت شده و بالا رفته است، حرف‌های زیادی زده می‌شود؛ کاغذ و زینک گران شده، هزینه چاپخانه‌ها بالا رفته پس ناشر متاثر از این اتفاق‌ها مجبور است قیمت کتاب را افزایش دهد. در این میان البته بعضی‌ها هم کارهای دیگری می‌کنند، چاپ‌های قدیمی‌شان را دست‌کاری می‌کنند و با برچسب زدن قیمت روی قیمت قبلی، کتاب را به فروش می‌رسانند.

در آستانه نمایشگاه کتاب، تصمیم گرفتیم بررسی کنیم با 500 هزار تومان چه تعداد کتاب در حوزه‌های کودک، عمومی، کمک‌درسی، دانشگاهی و... می‌توان خرید، البته دلیل انتخاب این حوزه‌ها، پرمخاطب بودن آنها در نمایشگاه کتاب است و درکنارش از بن‌های تخفیف دانشجویی گفتیم که با همین میزان بن چه تعداد کتاب‌هایی می‌شود خریداری کرد و آمار چاپ کتاب را از سال 1396 تا 1401 بررسی کردیم.

قیمت کتاب 6 برابر بن‌کارت 2/5 برابر!

سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، ۳۵۰هزار تومان است که از این مقدار ۵۷ درصد، معادل200 هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۳ درصد معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.

همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات‌علمی ۶۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۵۰ درصد معادل ۳۰۰ هزار تومان سهم عضو هیات‌علمی و ۵۰ درصد معادل ۳۰۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. این نکته را هم باید بدانید، یارانه اعتباری خرید کتاب (بن‌کتاب) صرفا در بخش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل‌استفاده است.مطئنا برای 350 هزار تومان نمی‌توان برنامه‌ریزی زیادی انجام داد، حتی با تخفیف‌هایی که وجود دارد شاید بتوان حدود سه کتاب خریداری کرد که مطمئنا برای دانشجویی که کتابخوان است و علاوه بر کتاب‌های دانشگاهی و درسی‌اش بخواهد کتاب‌های عمومی هم خریداری کند، نمی‌توان این رقم را رقم زیادی دانست.

جالب است بدانید که در سال 96 که قیمت کتاب دانشجویی 14 هزار تومان است، مبلغ موجود در بن‌کارت‌های دانشجویی 100 هزار تومان بوده است که 40 هزار تومان آن را به‌عنوان یارانه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 60 هزار تومان آن نیز توسط شخص دریافت‌کننده کارت پرداخت می‌شد. مبلغ موجود برای بن کارت‌های اساتید، اعضای هیات علمی و مدرسان حوزه 250هزار تومان بوده است.

با مقایسه این آمار متوجه می‌شویم که وقتی قیمت کتاب دانشگاهی 604 درصد افزایش داشته، اما بن‌کارت دانشجویی فقط 2/5 برابر شده است.

فروردین و اردیبهشت 96

در فروردین و اردیبهشت سال 1396، تعداد 10،899عنوان کتاب منتشرشده است، تعداد کتاب‌های عمومی منتشرشده در این سال 7،383عنوان، تعداد کتاب‌های کودک 1،898عنوان، تعداد کتا‌ب‌های کمک‌درسی 1،617 عنوان، متوسط شمارگان کتاب 2،839 عنوان بوده است.

فروردین و اردیبهشت 97

در فروردین و اردیبهشت سال 97، 12،345عنوان کتاب منتشرشده است که از این میان، 8،728 عنوان سهم کتاب‌های عمومی، 1،983عنوان سهم کتاب‌های کودک‌ونوجوان، 1،634عنوان سهم کتاب‌های کمک‌درسی، میانگین شمارگان 2،770 بوده است.

فروردین و اردیبهشت 98

در فروردین و اردیبهشت سال 98، تعداد 9،874 عنوان کتاب منتشرشده، تعداد کتاب‌های عمومی 6791 عنوان، 1360 عنوان کتا‌ب‌های کودک‌ونوجوان، 1732عنوان کتاب‌های کمک‌درسی، میانگین شمارگان 2262عنوان بوده است.

فروردین و اردیبهشت 99

در فروردین و اردیبهشت سال 99، تعداد 9048، کتاب منتشرشده است. تعداد کتاب‌های عمومی 6،419 عنوان، 1318 عنوان کتا‌ب‌های کودک‌ونوجوان، 2093عنوان کتاب‌های کمک‌درسی، میانگین شمارگان 2128 عنوان بوده است.

فروردین و اردیبهشت 1400

در فروردین و اردیبهشت سال 1400، تعداد 10545، کتاب منتشرشده است. تعداد کتاب‌های عمومی 8164 عنوان، 1816عنوان کتا‌ب‌های کودک‌ونوجوان، 2434 عنوان کتاب‌های کمک‌درسی، میانگین شمارگان 2839 عنوان بوده است.

فروردین و اردیبهشت 1401

در فروردین سال 1401، تعداد 18147، کتاب منتشرشده است. تعداد کتاب‌های عمومی 9955 عنوان، 2256نوان کتا‌ب‌های کودک‌ونوجوان، 2519 عنوان کتاب‌های کمک‌درسی، میانگین شمارگان 3043 عنوان بوده است.تصور کنید که یک خانواده چهارنفره بخواهند از نمایشگاه خرید کنند و مقدار پولی که دارند حدود 500هزار تومان است پدر و مادر و دوفرزند که یکی از آنها دانشجو است و دیگری نوجوان.

با قیمت‌هایی که در اردیبهشت 1401 در همین گزارش منتشر کردیم، اگر این خانواده چهارنفره بخواهند دو کتاب در حوزه کودک‌ونوجوان، سه کتاب در حوزه عمومی برای پدر و مادر، یک کتاب کمک‌درسی و دو کتاب دانشگاهی بخرند درمجموع باید حدود 600 هزار تومان را در نظر بگیرند که حتی از این مقدار پولی هم که ما در نظر گرفتیم بیشتر شده است، البته این را هم باید بدانیم که این قیمت‌ها متوسط قیمت هر کتاب است و ممکن است که گران‌تر از این هم بشود. در جدولی که برای قیمت کتاب در نظر گرفته‌ایم می‌توانیم ببینیم مثلا چقدر کتاب‌های عمومی طی این 6 سال گران و حدودا 4/5 برابر شده است و این در حوزه‌های مختلف قابل‌رویت است و نمی‌شود از کنار این گرانی به‌راحتی گذشت.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند