میراث جهانگیری برای دلالان

میراث جهانگیری برای دلالان

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه میراث جهانگیری برای دلالان

1- بودن یا نبودن ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی برای واردات برخی اقلام اساسی مورد نیاز محصولات کشاورزی و دامی، آینده ای مبهم برای فعالان اقتصادی رقم زده است که مزایا و معایب آن هنوز شفاف نیست.

2- این در حالی است که تجربه نشان داده ارز چند نرخی زمینه ساز بروز فساد است. بنابراین تا زمانی که ارز با چند نرخ در بازار وجود داشته باشد، برچیده شدن بساط رانت و فساد در عمل شدنی نیست

3- در واقع اجرای طرح ارز ترجیحی قرار بود کمک حال مردم و به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه باشد؛ اما در عمل هیچ گاه این اتفاق رخ نداد. هرچند این احتمال وجود دارد که ارز ترجیحی در حد کمی تاثیرگذار بوده، اما در کل ارز ترجیحی با ارز آزاد فاصله دارد قطعا با فساد همراه است و به نفع عده ای رانت خوار تمام می شود.

4- متاسفانه تصمیمات دولت گذشته چندان کارشناسی شده نبوده و این طرح بیشتر ناشی از تصمیمات لحظه ای و هیجانی برای جلوگیری از مشکلات مردم بود که اثرات منفی آن شامل تولید داخل هم شده است. به نظر می رسد تردیدی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور وجود ندارد

5- ایده هایی برای جبران حذف این یارانه مطرح شده و ممکن است برای دهک های پایین و به منظور رفع نیازهای ضروری آنان اقداماتی انجام گیرد؛ از جمله افزایش رقم یارانه های پرداختی به مردم. اما هنوز دولت و مجلس شورای اسلامی به جمع بندی مشخصی برای حذف این ارز نرسیده اند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند