فتنه ای که اقتصاد را فلج کرد

فتنه ای که اقتصاد را فلج کرد

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه فتنه ای که اقتصاد را فلج کرد

فتنه سال 88 از جنبه‌های مختلف سیاسی٬ اجتماعی و فرهنگی خسارت‌های زیادی را به كشور وارد كرد اما به نظر می‌رسد مهمترین و تاثیرگذارترین خسارت فتنه 88، خسارت اقتصادی است.

افزایش بیکاری
تشدید بیكاری ضربه دیگری بود كه فتنه 88 بر اقتصاد ایران وارد كرد. مركز آمار ایران نرخ بی‌كاری در سال 88 را 9/11 درصد اعلام كرد كه نسبت به سال 87 با رشد 5/1 درصدی همراه بوده است.

اموال عمومی
در فتنه 88، بیش از 63 میلیارد تومان به اموال عمومی تهران خسارت وارد شد و علاوه بر این تعداد 11 بانك آتش زده شد كه برآورد حاصله خسارت وارده به هر بانك در حدود 500 میلیون تومان بود.

اگر خساراتی چون؛ تعطیلی مراكز دولتی در مركز شهر اعم از بانك‌ها، ادارات و حتی مراكز خرید، آتش زدن اتوبوس‌های شهری، مساجد، سطل‌های زباله، و... را به آن اضافه كنیم، قطعاً رقم بسیار بالایی خواهد شد.

کاهش درآمدهای صادراتی
آمار "اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران" نشان می‌دهد،‌ ارزش كل صادرات كشور در سال 1388 نسبت به سال 87، 13/6 درصد كاهش داشت.
متوسط شاخص بهای كالاهای صادراتی نیز نسبت به قبل از اغتشاش فتنه‌گران، با 6/8 درصد كاهش روبرو شد. این شاخص در سال 87 به میزان 1/22 درصد افزایش یافته بود.

افزایش تحریم ها
اوباما در مارس 2009تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران را كه به موجب قانونIEEPA یا همان اعمال قدرت اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی عمل می‌كرد، به مدت یك‌سال دیگر تمدید كرد.

CISADA یا قانون جامع تحریم‌ها، در سال 2010 در ادامه تحریم ها در كنگره آمریكا تصویب و اجرا شد كه شامل تحریم انرژی، تحریم بانكی و تحریم فروش بنزین به ایران می‌شد.

نتایج بررسی‌های تحلیل‌گران "وال‌استریت" بیانگر آن است كه تحریم‌های پس از فتنه باعث شد فقط در بخش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران 50 تا 60 میلیارد دلاری كاهش داشته باشیم.


کاهش تولید نفت
تولید نفت خام در كشور پس از فتنه 88 به شدت افت كرده است و از 3946 بشكه در روز در سال 87 به 3557 بشكه در روز در سال 88 نزول كرد

در مهرماه 89 ، مشخص می‌شود كه در سال 1388، ارزش صادرات نفتی ایران با 19/4 درصد كاهش نسبت به سال 87 به 69/8 میلیارد دلار سقوط كرد


این در حالی است كه سران داخلی فتنه 88 با علم به اینكه دمیدن در آتش فتنه اقتصاد كشور را فلج خواهد كرد و مردم دچار مشكلات عدیده‌ای می‌شوند در میدان فتنه 88 ماندند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند