رسانه شناسی اعتراضات

جنگل کاملاً آرام بود. بادی تند وزیدن گرفت و ناگهان آتشی بزرگ درختان را بلعید. یكی از اتفاق‌های جالب طبیعت همین است، با چند برگ خشك شده كه هیچ‌کس جدی‌شان نمی‌گیرد می‌توان چندین هزار درخت قدرتمند را نابود كرد. این توانمندی از طبیعت به حوزه رسانه‌ها هم رسیده است با عنوان شگرد «آتش ملایم، باد تند، خاك خشك»

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه جنگل کاملاً آرام بود. بادی تند وزیدن گرفت و ناگهان آتشی بزرگ درختان را بلعید. یكی از اتفاق‌های جالب طبیعت همین است، با چند برگ خشك شده كه هیچ‌کس جدی‌شان نمی‌گیرد می‌توان چندین هزار درخت قدرتمند را نابود كرد. این توانمندی از طبیعت به حوزه رسانه‌ها هم رسیده است با عنوان شگرد «آتش ملایم، باد تند، خاك خشك»

یكی از اتفاق‌های جالب طبیعت همین است که با چند برگ خشك شده كه هیچ‌کس جدی‌شان نمی‌گیرد، می‌توان چندین هزار درخت قدرتمند را نابود كرد. این توانمندی از طبیعت به حوزه رسانه‌ها هم رسیده است.

این تكنیك سه جزء وجود دارد. هیچ آتش ملایمی ازبین‌برنده نیست مگر اینكه باد تندی بوزد و حتماً باد تند به نحوی بر این آتش باید بدمد كه به‌طرف زمین خشك باشد. وقتی آتش ملایم، باد تند و زمین خشك كنار هم قرار می‌گیرد، آتش‌سوزی در جنگل اتفاق می‌افتد كه به این راحتی خاموش نخواهد شد.

حال باید پرسید رسانه چگونه این كار را جلو می‌برد؟ مخاطب خاكستری كه به سیاست علاقه ندارد چگونه وارد کنشگری مجازی می‌شود؟

بریم چند مثال را باهم ببینیم

در هیچ جای دنیا كنكور مانند ایران برگزار نمی‌شود، این آتش ملایم است. ناگهان با ۱۰ نفر مصاحبه گرفته می‌شود كه امسال سؤالات غلط بوده است و صدای مردم روی آنتن می‌رود و این باد تند می‌شود. زمین خشك در این موضوع شكل‌گیری اعتراض والدینی نسبت به آینده فرزندی می‌باشد و ناگهان جامعه دچار اعتراضات خواهد شد

یک نکته‌ی مهم و قابل‌تأمل این است که در اعتراضات اخیر مهسا امینی چگونه او به یک نماد مبارزاتی مبدل شد: مهسا امینی چندین زمینه خوب برای ایجاد جریان اعتراضی را دارا بود:

۱. یک دخترِ

۲. جوانِ

۳. غیرمحجبه‌ی

۴. کردِ

۵. اهل سنتِ

۶. ساکنِ شهری کم‌برخوردار و مرزی.

اگر به‌جای مهسا امینی، با این ویژگی‌ها، مثلاً یک زن تهرانی قربانی چنین فاجعه‌ای می‌شد، بعید بود شعله‌های اعتراض، با این سرعت و حجم، از سطح شبکه‌های اجتماعی فراتر رود و به خیابان کشیده شود.

همیشه ایجاد جریان‌های اعتراضی در حوزه رسانه، با تکنیک «آتش ملایم، باد تند، زمین خشک» شکل می‌گیرد و با ضرب کردن چند صفت و داستان به‌خصوص، جامعه را دچار التهاب می‌کنند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند