دیپلماسی با چاشنی زور

دیپلماسی با چاشنی زور

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه دیپلماسی با چاشنی زور

خبر کوتاهی که دور از انتظار نبود : آمریکا ۸ شخص و ۴ نهاد ایرانی را تحریم کرد. 6 مرد، 2 زن همراه با نیروی یگان‎ویژه ناجا، نوپوی ناجا، زندان مرکزی اصفهان و زاهدان به لیست تحریم‎ها اضافه شدند.

دولت بایدن با وجود اینکه با شعار بازگشت به برجام بر سر کار آمد اما در یک سال گذشته از بازگشت متعهدانه و مستقیم به این توافق سر باز زده است و بیشتر علاقه‌مند به مسیرهای میان‌بر و انحرافی است.

از نگاه بایدن، «دیپلماسی» ، یا «ژست دیپلماسی» (در جایی که دیپلماسی واقعی مدنظر نیست)، اهرمی است که می‌توان از آن برای اعمال فشار هوشمند وهماهنگ با اروپایی ها به ایران استفاده کرد.

بر همین اساس محور سیاست‌های کاخ سفید، بر دو ستون، تأکید بر باز بودن مسیر دیپلماسی در قبال ایران و از سوی دیگر، ادامه همان سیاست‌ فشار حداکثری دوران ترامپ استوار است.

این سیاستها در زمان جاری بودن 6 دور مذاکرات هسته‌ای در وین هم تداوم داشته است. به خصوص که به گفته شرق الاوسط این بار ، انسجام تیم مذاکره‌کننده واضح است و برای هر واکنشی از آمادگی برخوردارند.

روزنامه هاآرتص گزارش داده بود با روی کارآمدن نفتالی بنت، آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب طرح هولاتا، کارگروهی مشترک را با تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران، به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

طبق طرح هولاتا، چنانچه ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، دولت آمریکا بایستی روابطش با ایران را بر اساس رویکرد چماق و هویج (طرحی متشکل از تشویق و تنبیه به صورت توأم) تنظیم کند.

به نظر می‌رسد دولت آمریکا بار دیگر قصد دارد با این دست اقدامات، راهبرد «پلیس خوب ـ پلیس بد» را که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به اجرا گذاشته بود بار دیگر به اجرا بگذارد.

آنچه واضح است کارزار «شکست حداکثری» و «گشایش دیپلماتیک» نقیض هم هستند و ، تحریم‎ جدید در میانه مذاکرات، برخلافِ حسن‎نیت ادعاییِ آمریکاست و نمی توان اعتمادی به غرب و همپیمانشان داشت.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند