جیمی در جزیره ثبات

جیمی در جزیره ثبات

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه جیمی در جزیره ثبات

  1. «ایران به سبب رهبری داهیانه شاهنشاه، جزیره ثباتی در یکی از آشوب‌زده‌ترین مناطق جهان است .ما در گیتی سرزمین نزدیک دیگری را نمی‌شناسیم که با آن برای امنیت متقابل نظامی‌مان برنامه‌ریزی کنیم.»
  2. کارتر در ضیافت شب کریسمس سال 56 در کاخ نیاوران سخنرانی معروف «جزیره ثبات» را انجام داد و تا یکسال بعد با فرار و سقوط شاه، رسانه های غربی  از  آن به عدم‌روشن‌بینی رئیس‌جمهور کارتر یاد کنند.
  3. سولیوان  در کتاب «ماموریت در ایران» از این عبارات، با عنوان مطالب اغراق‌آمیزی نام می برد و سعی دارد آنها را جملاتی فی البداهه از کارتر  و و بدون هماهنگی قبلی با تیم خود عنوان کند.
  4. پذیرش سریع محمدرضا پهلوی در خاک آمریکا، یکی دیگر از اقدامات کارتر بود که عمق حمایت و ارادت او به شاه را به نمایش گذاشت، پذیرشی که تعجب سولیوان و خشم جامعه ایرانی ها برانگیخت.
  5. پذیرشی که با تسخیر سفارت آمریکا در تهران،  نشان داد فضای عمومی در کشور تا چه اندازه‌ای نسبت‌به حمایت تام و تمام دولت کارتر از محمدرضا پهلوی، خشم و البته نگرانی دارد.
  6. کارتر حتی تا جایی پیش رفت که دست به اقدام نظامی علیه ایران زد تا ضمن آزادی اعضای سفارت آمریکا در تهران و ترور رهبران شاخص انقلاب، شرایط برای بازگشت پهلوی به قدرت فراهم شود.
  7. واضح است جیمی کارتر و دولت آمریکا تمام حیثیت سیاسی و حتی نظامی خود را برای پشتیبانی از حکومت پهلوی به کار گرفتند و برای محمدرضا پهلوی سنگ تمام گذاشتند.
  8. در پایان آنچه مسلم است گزاره ای که می گوید کارتر برای دفع خطر چپ ها، باعث سقوط شاه شد نیز مانند ایران جزیره ثبات منطقه ای که کارتر می گفت، بی مایه و سطحیست.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند