توطئه ی سایبری علیه مردم

پیش از ظهر روز سه‌شنبه 4 آبان اختلال در سامانه هوشمند سوخت باعث شد تا عرضه بنزین در کل کشور متوقف و به اغما برود. اختلالی که در ابتدای امر انتظار می‌رفت تا ظرف چند دقیقه مرتفع شود، اما ادامه‌دار شدن این اختلال گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر حمله‌ی سایبری به سامانه‌های هوشمند سوخت تقویت کرد. موضوعی که در همان ساعت ابتدایی به تائید مسئولان رسید و در 24 ساعت گذشته تلاش‌ها برای مهار آن ادامه داشته است.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه پیش از ظهر روز سه‌شنبه 4 آبان اختلال در سامانه هوشمند سوخت باعث شد تا عرضه بنزین در کل کشور متوقف و به اغما برود. اختلالی که در ابتدای امر انتظار می‌رفت تا ظرف چند دقیقه مرتفع شود، اما ادامه‌دار شدن این اختلال گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر حمله‌ی سایبری به سامانه‌های هوشمند سوخت تقویت کرد. موضوعی که در همان ساعت ابتدایی به تائید مسئولان رسید و در 24 ساعت گذشته تلاش‌ها برای مهار آن ادامه داشته است.

شروع ماجرا:
آغاز ماجرا از ساعت 11 ظهر سه‌شنبه و از تهران رقم خورد و سپس به سایر استان‌ها نیز تسری پیدا کرد. البته این ماجرا در دقایق ابتدایی واکنش‌هایی به همراه نداشت، اما ادامه‌دار شدن این موضوع باعث شد تا مسئولان به این موضوع واکنش نشان دهند. اولین واکنش را سخنگوی وزارت نفت داشت، او در مصاحبه‌ای گفته بود؛ دریافت بنزین از طریق کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شده و این سامانه در حال حاضر نیز از مدار خارج‌شده است. همچنین سخنگوی وزارت نفت نیز اعلام کرده بود، دلیل این مشکل اختلال فنی در سامانه است که در حال حاضر در حال بررسی و رفع آن می‌باشیم /
اولین واکنش رسمی به این ماجرا باعث شد تا بازار شایعات نیز در خصوص گرانی بنزین داغ شود. گرانی بنزین البته در چند روز گذشته خبرساز شده بود و برخی کانال‌ها در فضای مجازی از تک‌نرخی شدن بنزین و رسیدن قیمت تا ۱۴ هزار تومان خبر داده بودند. موضوعی که البته بارها تکذیب شد.
انتشار این شایعات به‌سرعت واکنش وزیر کشور را در پی داشت. وحیدی وزیر کشور درباره‌ی این موضوع به رسانه‌ها گفته بود؛ اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است که به‌زودی رفع می‌شود و دولت هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین ندارد.


تلاش‌ها برای رفع اختلال ادامه دارد
اختلال در سامانه هوشمند سوخت باعث شد تا وزارت نفت برای رفع این مشکل و بازگشت سامانه به مدار اصلی خود چاره‌ای بیاندیشد این وزارت خانه در اقدامی اعلام کرد: جایگاه‌هایی که تنها در عرضه‌ی بنزین باکارت سوخت مشکل‌دارند می‌توانند بنزین را به قیمت آزاد دریافت و بدون محدودیت در اختیار خودروداران قرار دهند. باگذشت چند ساعت از این موضوع البته کم‌کم دسترسی برخی از جایگاه‌ها به سامانه حل و مرتفع شد. این موضوع باعث شد تا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فهرستی از این جایگاه‌ها را منتشر کند تا افرادی که نیاز فوری به بنزین دارند، با مراجعه به آن‌ها، سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند. آن‌گونه که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده، تا ساعت ۱۸:۳۰ روز سه‌شنبه ۷۰ جایگاه ثابت و تعداد ۳۳ خودروی سوخت‌رسانی سیار در سطح شهر تهران فعال است.


عرضه تدریجی بنزین با بازگشت جایگاه‌ها
تلاش کارشناسان وزارت نفت برای بازگشت تدریجی بنزین به جایگاه‌ها ثمربخش بوده و این موضوع باعث شده تا به‌تدریج فروش بنزین با نرخ دوم در جایگاه‌ها امکان‌پذیر باشد مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز در همین رابطه اعلام کرده است تا چند ساعت آینده
اعزام کارشناسان موفقیت‌آمیز بود و به‌تدریج جایگاه‌های سوخت وارد مدار عرضه شدند و بنزین را با نرخ دوم به فروش رساندند.بیش از ۷۰ درصد از جایگاه‌هایی که امکان عرضه سوخت دارند، راه‌اندازی و فعال خواهند شد. مسعود رضایی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در جایگاه‌های پمپ‌بنزین، افزود: در این زمینه راهکار موازی داریم، برخی از جایگاه‌ها به ترتیب به‌صورت خارج از سامانه و خارج از سهمیه‌بندی در حال راه‌اندازی هستند تا بتوان سوخت‌رسانی باقیمت آزاد و به نرخ سه هزار تومان انجام شود، همچنین بعد از رفع مشکل، دوباره سهمیه‌بندی فعال خواهد شد.


احیای سامانه هوشمند سوخت در کمتر از 24 ساعت
هرچند با تلاش‌های صورت گرفته از طرف وزارت نفت گمان می‌رفت که این اختلال تا چند روز ادامه‌دار باشد اما حدود ساعت ۲۱روز گذشته ، سخنگوی وزارت نفت از اتصال آزمایشی چند جایگاه سوخت به سامانه هوشمند خبر داد و گفت: در تلاشیم تا پایان روز چهارشنبه کلیه جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت متصل شوند. علی فروزنده افزود: جایگاه‌هایی که به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند امکان عرضه بنزین باقیمت یارانه‌ای را در حال حاضر دارند.
بازگشت بنزین یارانه‌ای تا پایان روز چهارشنبه
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جدیدترین خبری اعلام کرده است که بیش از 80 درصد از جایگاه‌های سوخت کشور به سامانه‌ی هوشمند متصل شده و در حالا حاضر نیز تلاش‌ها برای افزایش تعداد این جایگاه‌ها ادامه دارد. وی همچنین یادآور شد در حال حاضر 3هزار جایگاه در مدارباز گشت به سامانه قرارگرفته‌اند و هم‌اکنون نیز در حال ارائه خدمات می‌باشند.


توطئه‌ی اسرائیلی
از همان ابتدای اختلال در سامانه‌ی هوشمند کارت سوخت گمان می‌رفت که این تهاجم از سوی رژیم غیر مشروع صهیونیستی شکل‌گرفته باشد
رسانه‌های صهیونیستی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و در جدیدترین واکنش‌ها به این موضوع شبکه‌ی کان 11 رژیم صهیونیستی مدعی شده که این حمله از سوی هکرهای صهیونیستی شکل‌گرفته است. همچنین این شبکه‌ی تلویزیونی اعلام کرد یک سازمان باقابلیت‌های تهاجمی بالا در پشت پرده این حمله سایبری قرار داشته است

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند