بودجه فرهنگ؛ تقریباً هیچ

بودجه فرهنگ؛ تقریباً هیچ

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه بودجه فرهنگ؛ تقریباً هیچ

1. یکی از پربحث‌ترین مسائل حاشیه‌ای بودجه سالانه کشور، مربوط به بودجه نهادهای فرهنگی کشور می باشد و هر ساله هم حاشیه هایی پیرامون آن شکل میگیرد.
2. حاشیه از این جهت که بخشی از رسانه‌های تجدیدنظرطلب ، با تکیه بر ارقام میلیاردی بودجه فرهنگی، در یک شانتاژ ویژه رسانه‌ای، مخاطبان را غافلگیر کرده و آن ها را نسبت به بودجه فرهنگی کشور، خاصه "فرهنگ دینی" تحریک و تهییج می‌کنند.
3. اما واقعیت ماجرا این است که سرانه ی بودجه فرهنگی ما در نسبت با سایر کشورهای دنیا بسیار ناچیز تر از آن است که بتوان آن را به عنوان بودجه فرهنگی قلمداد کرد.
4. به عنوان مثال سرانه بودجه فرهنگی ایران برای هر نفر مطابق با لایحه ی بودجه، چیزی در حدود 9 دلار است در حالی که این رقم برای هر نفر در رژیم اشغالگر قدس نیز بیش از 652 دلار می باشد. در مقایسه ای جالب اما بودجه ی bbcچیزی بیش از 7 برابر بودجه کل فرهنگی کشور می باشد.
5. مقایسه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم با قانون بودجه سال 1400 نشان می دهد، سهم امور فرهنگی از کل رقم مصارف بودجه عمومی از ۱.۷ درصد به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.
6. دولت در لایحه بودجه1401 معادل 22،940 میلیارد تومان اعتبار برای امور فرهنگی در نظر گرفته، در حالی که این رقم در قانون بودجه سال جاری معادل ۲۴۳،۲۳ میلیارد تومان مصوب شده است. این یعنی رقم کل بودجه فرهنگی در لایحه ۱۴۰۱ به حدود از ۳۰۳ میلیارد تومان کاهش یافته است

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند