اخبار جعلی

به تازگی در آمریکا دادگاهی «الکس جونز»، نظریه‌پرداز «تئوری توطئه» و مجری برنامه‌های رادیویی را به دلیل دروغگویی به پرداخت حدود یک میلیارد دلار به بستگان قربانیان تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی سندی هوک و یک مامور FBI محکوم کرد!

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه به تازگی در آمریکا دادگاهی «الکس جونز»، نظریه‌پرداز «تئوری توطئه» و مجری برنامه‌های رادیویی را به دلیل دروغگویی به پرداخت حدود یک میلیارد دلار به بستگان قربانیان تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی سندی هوک و یک مامور FBI محکوم کرد!

اخبار جعلی چیه؟
به اطلاعات نادرست یا گمراه کننده ای که به عنوان خبر ارائه می شود. این نوع اخبار اغلب با هدف آسیب رساندن به اعتبار یک شخص یا نهاد یا کسب درآمد منتشر می شه.

بریم چند نمونه از مقابله کشور ها با تخلفات را ببینیم

جالبه که به تازگی در آمریکا دادگاهی «الکس جونز»، نظریه‌پرداز «تئوری توطئه» و مجری برنامه‌های رادیویی را به دلیل دروغگویی به پرداخت حدود یک میلیارد دلار به بستگان قربانیان تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی سندی هوک و یک مامور اف‌بی‌آی محکوم کرد!

نمایندگان پارلمان بلاروس قوانینی تنظیم کردند که افرادی که اقدام به انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی می‌کنند را تحت تعقیب قرار دهد. این قوانین به دولت اجازه می‌ده که شبکه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌ها رو در صورت نقض قانون مسدود کند.

در آلمان قانونی تصویب شده که مطلب خلاف قانونی بزارند تا24ساعت فرصت دارند که آن را حذف کنند، در غیر این صورت با جریمه ۵۰ میلیون یورویی مواجه خواهند شد.
جالبه که توییتر بر مبنای همین قانون، حساب کاربری یک نشریه طنز آلمانی را به دلیل انتشار محتواهای توهین‌آمیزعلیه مسلمان‌ها مسدود کرد.

همچنین دولت آلمان ۳ جولای ۲۰۱۹ اعلام کرد شرکت فیسبوک را به دلیل نقض قوانین این کشور و عدم گزارش‌دهی مناسب در خصوص محتواهای غیرقانونی منتشرشده در این پلتفورم مبلغ ۲ میلیون یورو جریمه کرد.

در هند انتشار دروغ‌رسانی و غلط ‌رسانی به معضلی عمده تبدیل شده و ، اطلاعات نادرست در فضای مجازی به شکل‌گیری خشونت‌های گروه‌های تبهکار منجر شده است. سال ۲۰۱۸، انتشار چنین اطلاعاتی به بروز خشونت‌هایی منجر شد که ۲۰ کشته به همراه داشت.

اکتبر ۲۰۱۸ پایگاه Wired گزارش داد دولت هند بیش از ۱۰۰ بار تا کنون واتساپ را برای جلوگیری از پخش شایعات نادرست از کار انداخته است. همچنین در همین سال منابع خبری گزارش دادند که ۱۳۴ مورد قطع اینترنت در هند مستند شده است.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند