کمتر از دو ماه

امام: رفراندوم باید برگزار شود

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه امام: رفراندوم باید برگزار شود

کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم ایران در یک همه‌پرسی نظام سیاسی آینده ایران را برگزیدند و به "جمهوری اسلامی" رأی دادند.

صادق طباطبایی در خاطراتش نوشته است: 12روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود که مرحوم حاج احمدآقا خمینی گفتند، امام می‌گویند رفراندوم باید هرچه زود‌تر برگزار شود. 

 

با پیگیری امام خمینی، دولت موقت مأمور به اجرای برگزاری رفراندوم شد. با گفتگوهای جدی تمام گروه‌ها بر سر جمهوری اسلامی به توافق رسیدند و تنها چریک‌های فدایی خلق و برخی احزاب جدایی‌طلب به جمهوری اسلامی رأی ندادند و در روز انتخابات نیز اقدام به هرج‌ومرج کردند. برخی گروه‌ها همچون حزب توده نیز پیش از برگزاری انتخابات اعلام کردند که به جمهوری اسلامی رأی خواهند داد

 

بسیاری از مردم برای نخستین بار در طول عمر خود بود که در رأی‌گیری شرکت می‌کردند. اواخر آن روز  به‌دلیل تراکم رأی‌گیری و پایان تعرفه‌ها در برخی نقاط کشور، امام خمینی اجازه داد که رأی‌گیری 24 ساعت دیگر تمدید شود.

 

گروه‌های ضدانقلاب، چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق برگه‌ها رای را از بین برده بودند. علی‌رغم تدابیر امنیتی در گنبد و ترکمن‌صحرا و سقز و سنندج و مهاباد، نگذاشتند رفراندوم برگزار شود، در سنندج اکیپی شامل شش پزشک و سه پرستار که برای مداوای مجروحین رفته بودند مورد حمله قرار گرفته و کشته شدند.

 

به‌گفته شاهدان، مسئول زندان اوین طی سخنانی به زندانیان اطلاع داد که رأی آن‌ها در سرنوشتشان تأثیری نخواهد داشت. هویدا و اعضای کابینه‌اش به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند. تشریفات اخذ رأی در زندان قصر عیناً مثل خارج از زندان  بود و جمعاً از 1500 رأی قرائت‌شده همه آن‌ها مثبت بود و رأی منفی از آن خارج نشد

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند