کشتار با رمز آژاکس

کشتار با رمز آژاکس

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه کشتار با رمز آژاکس

ماجرا به عملیات آژاکس برمی گردد، اولین عملیات برون مرزی سیا، که دستور آن را چرچیل نخست وزیر انگلیس و آیزنهاور  رییس جمهور آمریکا برای کودتای 28 مرداد علیه مصدق صادر کردند که شاه با قصد آنان موافقت کرد.

 

جامعه دانشگاهی کشور، چهار ماه بعد از سرنگونی دولت محمد مصدق و دادگاه سریالی حکومت برای رسیدگی به اتهامات علیه او همچنان در بهت و حیرت به سر می برد و همزمان خبر توافق جدید انگلیس و ایران منتشر می شود.

 

روز پنج‌شنبه ۱۲ آذر در روزنامه‌ها اعلام شد که قرار است به زودی مناسبات سیاسی ایران و انگلیس تجدید شود و شاه از این وحشت داشت که این خبر همزمان با محاکمه‌ مصدق،وجدان جامعه را جریحه‌دار کند.

 

همزمان خبر سفر قریب الورود دنیس رایت، کاردار سفارت انگلیس و نیکسون، معاون آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا به ایران در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۳۲ منتشر می شود.

 

14 و 15 آذر، دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی،علوم، دندان‌پزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران در اعتراض به این سفر و در واکنش به کودتای ۲۸ مرداد تظاهراتی را ترتیب می دهند

 

روز ۱۶ آذر متفاوت از روزهای قبل آغاز می شود. در حالی که جمعی از دانشجویان در حال ترک محوطه اصلی دانشگاه بودند، سربازان گارد شاهنشاهی به بهانه بازداشت دو دانشجوی وارد دانشگاه می شوند.

 

 

جمعی از دانشجویان تصمیم به خروج از درهای جنوبی و غربی دانشکده گرفتند و این بین یکی از دانشجویان فریاد زد «دست نظامیان از دانشگاه کوتاه». هنوز صدای او خاموش نشده بود که سربازان، دانشجویان را به رگبار بستند.

 

بزرگ‌نیا از دانشجویان سال اول دانشکده فنی همان ابتدا با اصابت سه گلوله شهید شد و آذر شریعت رضوی در حالی که بدن مجروحش را روی زمین می‌کشید و ناله می‌کرد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید

 احمد قندچی هم هدف گلوله قرار می گیرد و مجروح شد و به یکی از بیمارستان‏‌های نظامی منتقل شد اما به دلیل بی توجهی مسؤولان بیمارستان ۲۴ ساعت بعد به شهادت رسید.

 

بخش دردناک کشتار، درست روز بعد از واقعه 16 آذر است که نیكسون به ایران آمد و در در همان دانشگاهی كه هنوز به خون دانشجویان بی گناه رنگین بود از طرف محمدرضاشاه، دكترای افتخاری حقوق دریافت كرد.

 

صبح ورود نیكسون، یكی از روزنامه‏ها در سر مقاله خود تحت عنوان «سه قطره خون» نوشت:  «آقای نیكسون! وجود شما آن قدر گرامی و عزیز بود كه در قدوم شما سه نفر از بهترین جوانان این كشور یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی كردند.»

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند