چه عواملی سبب کاهش ارزش پول ملی شده است؟

طی دو دهه اخیر روند کاهش ارزش پول ملی روندی صعودی گرفته و جزدر مقاطعی کوتاه، این روند استمرار داشته است. در ادامه به مهمترین دلایل کاهش ارزش پول ملی پرداخته شده است.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه طی دو دهه اخیر روند کاهش ارزش پول ملی روندی صعودی گرفته و جزدر مقاطعی کوتاه، این روند استمرار داشته است. در ادامه به مهمترین دلایل کاهش ارزش پول ملی پرداخته شده است.

  1. عوامل فرهنگی: این عوامل ریشه در سبک زندگی داشته و تدریجا قابل بهبود است. عواملی مانند خرید کالای خارجی، ارسال سرمایه به خارج از کشور، اسراف کردن، تنبلی و باور به ثروتهای بادآورده از مهمترین دلایل فرهنگی موثر در تضعیف اقتصاد کشور هستند. مجموع این عوامل در کنار ساعات کاری مفید پایین یکی از دلایل درجا زدن اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی گردیده است. میانگین ساعات کاری مفید ایرانیان در طول هفته 22 دقیقه اعلام شده است.
  2. عوامل سیاسی: تکیه بر استفاده از دلار در معاملات بین المللی –در حالیکه کشورهای چین و روسیه استفاده از پول ملی خود را محور قرار دادند- باعث وابستگی بیشتر به دلار و تاثیرپذیری از تحولات آمریکا گردیده است. بالطبع نداشتن روابط مطلوب با این کشور خود عاملی مهم در تضعیف ارزش پول ملی ایران میباشد. از سوی دیگر گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به ارتباط با آمریکا باعث تضعیف بیشتر ارزش پول ملی گردیده است.
  3. واردات بی رویه: تحمیل هزینه‌های بالا به تولید و در مقابل تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات کالا منجر به رونق واردات در کشور شده است. همین مساله دلیلی بر تضعیف اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول ملی می باشد.
  4. اقتصاد دولتی و وابستگی به نفت: در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود، علت دیگر کاهش ارزش پول ملی، نگاه دولت به نرخ ارز خارجی است. دولت به علت‌های بسیاری، از کاهش ارزش برابری پول ملی حمایت می‌کند. لیکن واضح است که ارزش برابری ارز خارجی در برابر پول ملی، باتوجه به تسلط دولت بر چاپ پول ملی، ایجاد اعتبارات بانکی و تسلط بر بخش اعظم درآمد ارزی، توسط دولت تعیین می‌شود.
  5. کسری در بودجه دولتی: ز جمله دیگر عوامل کاهش ارزش پول ملی، کسری در بودجه عمومی کشور و محقق نشدن درآمدهای پیش بینی شده در بودجه و افزایش هزینه‌های مقرر شده در آن است. در این شرایط دولت برای جایگزینی کسری درآمد، ارز را بطور مستقیم وارد بازار کرده و با افزایش قیمت، آن را به فروش می‌رساند. بدین ترتیب در برابر ارز ارائه شده، پول ملی بیشتری دریافت کرده و سبب کاهش ارزش آن می‌شود.
  6. دورنمای سیاسی و اقتصادی مبهم: کرونا، تحریمهای همه جانبه و عدم کارآمدی برخی مدیران داخلی منجر به دورنمای سیاسی و اقتصادی مبهم گردیده است. این موضوع از دلایل کاهش اعتماد به اقتصاد ملی و ورود سرمایه شده، و نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی بوده است.
  7. اضافه شدن نهادهای دولتی ناکارآمد: افزوده شدن سالیانه بخش‌های غیر مولد به بودجه دولت موجب فربه شدن بدنه دولت و سازمان‌ها و ارگان‌های هزینه‌ای غیر مفید شده، بودجه جاری دولت را هر ساله حجیم‌تر و غیر کاراتر کرده و سبب کاهش ارزش هر چه بیشتر ارزش پول ملی شده است.
  8. علاوه بر موارد فوق تحریمهای ظالمانه آمریکا منجر به کاهش حجم صادرات و فروش نفت گردیده که نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی در سالیان اخیر بوده است. البته این موضوع که علت اصلی مشکلات اقتصادی ما نیست، به حربه‌ای برای توجیه ضعف برنامه ریزی و سو مدیریت مسئولین ما تبدیل شده است. بدیهی است که دشمن با شناسایی نقطه ضعف ما که همانا وضعیت اسفبار اقتصادی ما است، این بخش را مورد حمله قرار داده و می دانسته که مدیران اقتصادی به جای مقابله با این یورش جهت استفاده تبلیغاتی و روپوشانی ضعف خود با آن همراهی خواهند کرد. به ظر می رسد علت اصلی و اساسی کاهش ارزش پول ملی سیاست‌های غلط و ناشیانه دولتی بوده که تحریم فقط در بروز و تشدید آن مؤثر بوده است. چاره این مشکل نیز انتخاب مدیران کارآمد و باورمند به شکوفایی داخلی است که از طریق انتخاب رئیس جمهور کارآمد محقق می‌شود.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند