چرا گره تأمین واکسن به‌دست "کوواکس" باز نشد؟

یکی از مسیرهای مهمی که ایران در زمینه واردات واکسن کرونا روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، واردات واکسن از طریق سازوکار «کوواکس» بود؛ اما خُلف وعده‌های عدیده صورت‌گرفته از سوی کوواکس باعث شد که نیاز کشورهای مختلف از جمله ایران به واکسن کرونا تأمین نشود.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه یکی از مسیرهای مهمی که ایران در زمینه واردات واکسن کرونا روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، واردات واکسن از طریق سازوکار «کوواکس» بود؛ اما خُلف وعده‌های عدیده صورت‌گرفته از سوی کوواکس باعث شد که نیاز کشورهای مختلف از جمله ایران به واکسن کرونا تأمین نشود.

یکی از مسیرهای مهم که ایران در زمینه واردات واکسن کرونا روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود و مقامات بهداشتی کشور در روزهای آغازین بر مبنای آن برخی وعده‌ها را مطرح می‌کردند، واردات واکسن از طریق سازوکار «کوواکس» بود. کوواکس سازوکاری بود که با مشارکت کشورهای مختلف و سازمان جهانی بهداشت، با هدف ایجاد دسترسی عادلانه به درمان‌ها، اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا و واکسن ایجاد شد؛ اما این سازوکار نتوانست آن‌طور که باید، نیاز کشورهای مختلف از جمله ایران را به واکسن کرونا تأمین کند.

بنا بود که بیش از 16 میلیون دوز واکسن کرونا از طریق این سازوکار به ایران وارد شود اما علی‌رغم پرداخت پول از سوی ایران، این صندوق به‌دلایل مختلف نتوانست به تعهدات خود عمل کند. وزارت بهداشت هزینه‌ای را که برای تأمین این میزان از واکسن، تنها از طریق کوواکس انجام شده است حدود 200 میلیون دلار اعلام کرد!

چرا کوواکس نتوانست موفق شود؟

در فروردین‌ماه سال جاری، وزیر بهداشت با اشاره به مشارکت ایران در کوواکس برای تأمین 16.8 میلیون دوز واکسن کرونا از طریق این سازوکار اعتراف کرد: "می‌دانستیم که کوواکس سازوکار مناسبی است اما قدرت اجرایی این مجموعه را با توجه به محدودیت تولید واکسن، در حدی نمی‌دانستیم که بتواند نیاز ما را تأمین کند."،
مسئله‌ای که به‌اذعان سازمان جهانی بهداشت نیز رسید. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در نخستین سالگرد تشکیل سازوکار کوواکس اذعان داشت: کشورهای کم‌درآمد جهان هنوز دسترسی مناسبی به واکسن‌های کرونا ندارند!

وی در ماه آوریل (اردیبهشت) ابراز کرد: حدود 900 میلیون دوز واکسن کرونا در جهان تزریق شده اما بیش از 81 درصد این تزریق‌ها در کشورهای با درآمد بالا یا کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط انجام شده است؛ در حالی که تنها 0.3 درصد از تزریق‌ها در کشورهای کم‌درآمد انجام شده است!

وی همچنین از کشورها درخواست کرد که واکسن‌های اضافی خود را از طریق این سازوکار به کشورهای کم‌درآمدتر جهان تحویل دهند تا همه کشورهای جهان بتوانند به مقابله با پاندمی بپردازند.

با وجود درخواست سازمان جهانی بهداشت از کشورها برای توزیع عادلانه واکسن در جهان، انحصارطلبی کشورهای ثروتمند و عدم توزیع عادلانه واکسن کرونا ادامه یافت.

تزریق واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند 50برابر کشورهای فقیر!

خبرگزاری رویترز به‌نقل از سازمان جهانی بهداشت گزارش داد که کشورهای با درآمد بالا در ماه مِی حدود 50 دوز واکسن کرونا به‌ازای هر 100 نفر تزریق کردند و این رقم از آن زمان تاکنون دو برابر نیز شده است؛ در حالی که در کشورهای با درآمد کم فقط 1.5 دوز به‌ازای هر 100 نفر تزریق شده است!

کرونا , واکسن کرونا , بهداشت و درمان ,

عدم‌دسترسی کادر درمان برخی کشورهای فقیر به واکسن کرونا!

در حالی که بسیاری از کشورهای با درآمد کم یا متوسط جهان هنوز یک دوز واکسن کرونا نیز تزریق نکرده بودند، برخی کشورها مانند آمریکا، تزریق واکسن کرونا به کودکان و یا تزریق دوز تقویتی (دوز سوم) را نیز آغاز کردند. «تدروس ادهانوم»، خطاب به کشورهای ثروتمندی که پوشش واکسیناسیون خود را افزایش داده‌اند و حالا در حال تزریق واکسن به کودکان نیز هستند، گفت: من درک می‌کنم که چرا برخی کشورها می‌خواهند کودکان و نوجوانان خود را علیه کرونا واکسینه کنند اما الآن از آنها می‌خواهم در این برنامه تجدیدنظر کنند و واکسن‌های خود را به کوواکس اهدا کنند چرا که در کشورهای با درآمد کم، واکسن‌های کرونا به‌میزان کافی حتی برای کارکنان بهداشت و درمان که در حال ارائه خدمت به بیماران کرونایی هستند تأمین نشده است.

تدروس ادهانوم از کشورهای جهان درخواست کرد که تزریق دوزهای تقویتی واکسن‌های کرونا را متوقف کنند تا فاصله واکسیناسیون کرونا بین کشورهای ثروتمند و فقیر بیش از این افزایش نیابد.

عدم‌تحقق وعده‌ها در پی تبعیض واکسنی!

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که کووکس قصد دارد تا پایان سال 2021 بیش از 2 میلیارد دوز واکسن کرونا را به کشورهای کم‌درآمد جهان تحویل دهد اما بر اساس آخرین گزارش، این سازوکار تاکنون تنها توانسته است 209 میلیون دوز واکسن کرونا را به 138 کشور شرکت‌کننده ارسال کند!

کرونا , واکسن کرونا , بهداشت و درمان ,

خبرگزاری رویترز نیز در ماه جولای گزارش داد که کشورهای اتحادیه اروپا کمتر از 3 درصد از 160 میلیون دوز واکسن‌های کرونایی را که قرار بود به کشورهای فقیر جهان ارائه کنند، اهدا کرده‌اند.

در این گزارش آمد که کشورهای اتحادیه اروپا با مجموع جمعیت بزرگسال 365 میلیون نفر، تاکنون (ماه جولای) حدود 500 میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود 500 میلیون دوز دیگر نیز تا پایان ماه سپتامبر دریافت کنند، با وجود این، این کشورها تا 13 جولای کمتر از 4 میلیون دوز واکسن اهدا کرده‌اند!

کرونا , واکسن کرونا , بهداشت و درمان ,

واکسن در کشورهای فقیر تمام شد!

شیوع کرونای جهش‌یافته دلتا در هند، که یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه ساخت و صادرات واکسن است نیز این شرایط را بدتر کرد. هند به‌دلیل شیوع واریانت دلتا تمرکز خود را بر واکسینه شدن مردم کشور خودش گذاشت و از صادرات واکسن به سایر کشورها ممانعت کرد.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ماه ژوئن اذعان داشت که "بیش از نیمی از کشورهای فقیر دریافت‌کننده واکسن‌های کرونا از طریق کوواکس، دیگر واکسن کافی را برای ادامه واکسیناسیون ندارند!"

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند