چرا در نظام اسلامی سانسور و توقیف وجود دارد؟

سانسور در رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، نشریات، روزنامه و... همواره در سالهای اخیر اعمال شده است. یکی از سوالات مطرح طی چند دهه اخیر، عدم آزادی روزنامه ها و جراید در جمهوری اسلامی است. از همین رو طرح عدم آزادی بیان و سانسور در ایران به موضوعی داغ برای رسانه‌های غربی تبدیل شده است.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه سانسور در رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، نشریات، روزنامه و... همواره در سالهای اخیر اعمال شده است. یکی از سوالات مطرح طی چند دهه اخیر، عدم آزادی روزنامه ها و جراید در جمهوری اسلامی است. از همین رو طرح عدم آزادی بیان و سانسور در ایران به موضوعی داغ برای رسانه‌های غربی تبدیل شده است.

به اعتقاد آنان سانسور در ایران موضوعی ضد حقوق بشری بوده و در راستای بقای حاکمیت سیاسیون کشور می‌باشد. در نگاهی دیگر با تبلیغات وسیع سعی بر این داشته که مسئولان کشور را دشمن آگاهی مردم قرار داده و سانسور را ابزاری برای پیشگیری از فهم مردم بدانند. در واقع اگر حاکمیت به عملکرد سالم و بقای خود اطمینان دارد، چرا دست از سانسور رسانه‌ها بر نمی‌دارد. در ادامه به مهمترین دلایل سانسور روزنامه و سایتها در جمهوری اسلامی پرداخته شده است. البته باید در نظر داشت که پاسخ به سوالات مرتبط با سانسور روزنامه و فیلتر برخی سایت‌ها مثال «مشت نمونه خروار» بوده و در سایر زمینه‌های مورد سانسور از جمله صدا و سیما نیز کاربرد دارد.

  • قانون مطبوعات برگرفته از شرع اسلامی بوده که طبق آن فرد در سطح جامعه باید به قوانین پایبند باشد. به تعبیر دکتر رحیم پور ازغدی فرد در خلوت خود به انجام هر کاری مختار است اما در جامعه باید به حقوق دیگران احترام گذاشته شود. سانسور مصداقی از رعایت حقوق مردم برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی بوده است.
  • سانسور مختص جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی نبوده و در غرب نیز نسبت به خطوط قرمز خود حساسیت داشته و افرادی که به آن پایبند نباشند محکوم میشوند. مصداق این موضوع آمریکا و فرانسه به عنوان کشورهای مهد آزادی هستند. برخلاف تصور عموم داشتن حجاب، اظهارنظر درباره هولوکاست و مخالفت با سیاستهای کشور از مواردی است که با سرکوب شدید مواجه میشوند.
  • حکومت به عملکرد خود اطمینان داشته و سانسور در راستای هدایت مردم است. در واقع سانسور مطبوعات برای پیشگیری از وقوع بی نظمی و آسیب رسیدن به مردم میباشد. بررسی ژورنالهای توقیف شده پس از انقلاب نشان دهنده وقوع حوادث سیاسی در آن برهه است؛ در واقع علت توقیف روزنامه ها در آن مقطع طرفداری نادرست و سعی در سوء استفاده از ظرفیت مردم در راستای اهداف سیاسی جناحی خاص بوده است.
  • در دوره کنونی دیگر صحبت از سانسور و توقیف به واسطه توسعه فضای مجازی تا حد زیادی رنگ باخته است. چرا که هرگونه اعتراض و تفکری به سرعت در فضای مجازی منتشر و در دسترس عموم قرار میگیرد. علاوه بر این بواسطه داشتن ماهواره، استفاده از فیلترشکن و ارتباط با رسانههای غربی دیگر طرح نبود آزادی رسانه نسبت به گذشته کاهش یافته است.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند