هالووین؛ تکریم خرافه

31اکتبر با رسیدن جشن هالووین، جلوه هایی از این جشن هولناک در جهان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، در این بین برخی از ایرانیان نیز به تبعیت از این سنت مسیحی که در خصوص ریشه آن نیز اختلافاتی وجود دارد، جشن هالووین را برگزار کردند. حتی برخی از اخبار نشان می دهد این جشن به مدارس ایران نیز کشیده شد. اما این جشن هالووین از چه سنت تاریخی ای برخوردار است و چگونه به فرهنگ عمومی راه یافته است.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه 31اکتبر با رسیدن جشن هالووین، جلوه هایی از این جشن هولناک در جهان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، در این بین برخی از ایرانیان نیز به تبعیت از این سنت مسیحی که در خصوص ریشه آن نیز اختلافاتی وجود دارد، جشن هالووین را برگزار کردند. حتی برخی از اخبار نشان می دهد این جشن به مدارس ایران نیز کشیده شد. اما این جشن هالووین از چه سنت تاریخی ای برخوردار است و چگونه به فرهنگ عمومی راه یافته است.

این جشن که اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار و به نام جشن ارواح شناخته می شود جشنی است که از کودک تا بزرگسال در شکل ارواح و اجنه ظاهر می شوند تا همدیگر را بترسانند؛ با این حال بیشتر آنها نمی دانند که هالووین یک جشن شیطانی است.

برای آشنایی بیشتر با این جشن - لازم است - از پیشینه آن مطلع شد؛ بنیانگذاران این جشن شیطانی، قوم اروپایی سلت بودند، که سال ها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می کردند.آنها در شب آخر سال، مراسمی را به افتخار - سامهین - موسوم به پروردگار مرگ برگزار می کردند؛ سلتی ها در این مراسم، دور هم جمع شده، آتش افروخته و برای دستیابی به برکت فراوان - دام و غله - اولین فرزند خانواده را قربانی می کردند.

مردم این قوم باور داشتند که در این شب، جادوگران سوار بر جاروی خود در آسمان پرواز کرده، زنان با شیطان رابطه جنسی برقرار نموده، و در شیطان شیپور نواخته و ارواح خبیث بر بلندای تپه ها با جادوگران به رقص و پایکوبی می پردازند.هم چنین بر این باور بودند، که شب پایان سال، مرز میان دو جهان به نازک ترین حد ممکن رسیده، و موقعیت برای راندن ارواح پلیدی که ممکن است به محصولات آنها آسیب برساند، فراهم می شود؛ لذا در این مراسم که سامهین نام داشت، از یک طرف صورت های خود را با نقاب پوشانده و با لباس های عجیب خود را به شکل ترسناکی در می آوردند، و با حرکت دسته جمعی - به زعم خود- ارواح سرگردان را فریب داده، و از روستاهای محل زندگی خود دور می کردند؛ از طرف دیگر، سیب و گردو و بادام و غذا و نوشیدنی را داخل سینی ها گذاشته، و تقدیم ارواح می کردند.

قوم سلت، این مراسم را که منشأ شیطانی و بت پرستی داشت، هر سال انجام می دادند تا این که رومی ها به این منطقه حمله کردند؛ یکی از نتایج این حمله، ورود مسیحیان به این سرزمین بود که باعث تغییراتی در مراسم سامهین شد.در نتیجه، رهبران کلیسا جشن های غیر مسیحیان را با مراسم و تعطیلات مسیحیان تلفیق کردند، و بر اساس آن، جشن های روز سامهین نیز با اعياد روز تمامی قدیسان در اول نوامبر - که در آن یاد شهدای اولیه مسیحیت گرامی داشته می شود و روز تمامی ارواح در دوم نوامبر - که در آن یاد تمامی درگذشتگان گرامی داشته می شود ترکیب شد؛ لذا شب پیش از روز تمامی قدیسان، به نام شب تمامی مقدسات" نامیده شد، که واژه هالووین " نیز برگرفته از نام همین شب است. از حیث تاریخی در اوایل قرن ۱۹ میلادی- بسیاری از ایرلندی ها به آمریکا مهاجرت کردند و این جشن شیطان پرستی را به آمریکا سرایت دادند؛ البته این مراسم در آمریکا دچار تغییراتی شد؛ به طور مثال، آمریکایی ها حضور شیاطین و ارواح خبیث در هالووین را بیشتر مورد استقبال قرار داده، و بیشتر نمادهای ترسناک و خشن را برای آن در نظر گرفتند؛ لذا برگزاری این مراسم، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد؛ به طوری که مجرمان آمریکایی در این شب مردم را مورد آزار و اذیت قرار داده، به خانه ها حمله کرده و با سنگ و کلوخ دودکش خانه ها را مسدود می کردند، و در برابر اعتراض مردم، ادعا می کردند که این اتفاقات ناشی از حضور ارواح مرموز و شیاطین است، و آنها هستند که مردم را تحریک می کنند.

بنابراین، آسیب هایی که این مراسم به همراه داشت، موجب شد برگزاری هالووین در آمریکا برای مدتی متوقف شود. پس از آن، برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی دولت آمریکا تحت تدابیر امنیتی مجوز رسمی برگزاری این مراسم شیطان پرستی را صادر کرد؛ با این حال در طی سال ها، محافظت پلیس از این مراسم بیشتر حالتی نمادین داشته است؛ چرا که اخبار حوادث در شب هالووین نشان می دهد حوادثی نظیر آتش سوزی، ضرب و شتم و حتی مرگ به بالاترین حد خود در طول سال می رسد.

جیمز فریزر - منتقاد و نژادشناس مذهبی در کتاب «شاخه زرین ، هالووین را جشنواره مردگان کافر با دستمایه هایی از مسیحیت می خواند، و از این که در آستانه  مقدس ترین مراسم کلیسا که به تبرک روحانیون مسیحی و یادبود درگذشتگان اختصاص دارد، چهره های شیطانی و جادوگران مشاهده می شود، ابراز تاسف می کند.

امروزه در این مراسم کارهای مختلفی انجام می شود، که در این قسمت به بیان چند نمونه اكتفا می شود - توزیع مواد خوراکی مسموم شیرینی و شکلات - اغلب فاسد- بین مردم تقسیم می شود. بر اساس آمار فدراسیون ملی فروشگاههای ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۷۲ درصد از آمریکاییان در روز هالووین، به دیگران شکلات دادماتالم - کوبیدن درب منازل برای گرفتن شکلات افراد مزاحم ضمن کوبیدن درب خانه های مردم، شروع به داد زدن می کنند، آنها از صاحبخانه می خواهند هدیه ای بیاورد؛ در صورتی که صاحبخانه به آنها هدیه دهد، به سراغ خانه بعدی می روند؛ در غیر این صورت، بلایی سرش می آورند. - کدو و شلغم های کنده کاری شده؛ کدوها را به شکل صورتک هایی ترسناک برش می دهند، که این کار را به تقلید از قوم سلت انجام می دهند. سلتی ها شلغم های بزرگ را از درون خالی می کردند، و به اشکال وحشتناکی در آورده، و پشت پنجره ها قرار می دادند تا ارواح از خانه آنها دور شوند؛ البته اروپایی ها به جای کادو از شلغم استفاده می کنند. در این میان، آنچه باعث گسترش روزافزون این مراسم شده، تبلیغات رسانه های صهیونیستی و حامیان آنها برای این جشن است.از طرف دیگر، یکی از نتایج این تبلیغات این است که حدود 40 درصد از مردم آمریکا در روز هالووین لباس های ویژه این روز که به شکل شیطان،

غول و چیزهای غیر عادی است- را می پوشند، و ۱۲ درصد از آمریکاییان نیز لباس های هالووین را بر تن حیوانات خانگی خود می پوشانند

با این وجود، در رسانه های آنها اشاره ای به این که هالووین یک مراسم شیطان پرستی است، نمی شود؛ در عین حال، از آن به عنوان یک جشن معمولی که در میان کودکان و بزرگسالان محبوبیت زیادی دارد، باد می شود؛ اما اسکلت، ماسک دراکولا، زخم مصنوعی روی صورت، ماسک های گربه و سگ و خفاش، کدو و شلغم نورانی و نمی تواند تنها بیانگر یک جشن معمولی برای تفریح و سرگرمی باشد.

بیان این نکته لازم است، که این کار رسانه های غربی از دید مسیحیان پنهان نمانده، و اعتراض آنها را در پی داشته است؛ به طور نمونه، یک تارنمای مسیحی با تأکید بر این که در پس پرده هالووین قدرت شیطان است که تقویت می شود، می نویسد:

هنگامی که مسیحیت رواج یافت؛ دشمنان کلیسا با تحقیر و آزار مسیحیان در شب هالووین، شیطان را می ستودند. پرستندگان شیطان جمجمه و مذبح و صلیب و میر در برابر خانه های خود قرار می دادند، و در قرون گذشته بر

دیوارهای کلیسا صلیب های زشت کشیده مسیحیان را مسخره می کردند. نتیجه آن که شیطان پرستان قدیمی در طی سالیان طولانی، بدون این که از منشأ شیطانی هالووین حرفی بزنند، این مراسم را انجام می دادند؛ اما شیطان پرستان مدرن از این که مردم به شیطانی بودن این جشن پی ببرند، ابایی ندارند.

شیطان پرستان مدرن نیز حتى تاريخ مرگ آنتوان لاوی را دو روز پس از مرگش در روز هالووین - اعلام کردند تا به مردم بفهمانند، که این یک جشن شیطانی است.اعلام خبر مرگ لاوی در روز هالووین به حدی تأثیر گذار بود، که بسیاری به اشتباه می گویند: روز مرگ لاوی با نام هالووین در آمریکا شناخته می شود.در عین حال، در آمریکا خیلی کم از اسم هالووین استفاده می شود، و بیشتر با اسم اصلی اش که شب شیطان است، خوانده می شود.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند