می خواند؛ نه هر ترانه ای

کم نیستند خوانندگانی که آهنگ و تصنیف‌های زیبایی در مدح امام علی(ع) خوانده‌اند. اما چند تصنیف محسن چاوشی در سال‌های اخیر با اقبال زیاد ایرانیان و عاشقان امام علی(ع) همراه شده است.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه کم نیستند خوانندگانی که آهنگ و تصنیف‌های زیبایی در مدح امام علی(ع) خوانده‌اند. اما چند تصنیف محسن چاوشی در سال‌های اخیر با اقبال زیاد ایرانیان و عاشقان امام علی(ع) همراه شده است.

کم نیستند خوانندگانی که آهنگ و تصنیف‌های زیبایی در مدح امام علی(ع) خوانده‌اند. اما چند تصنیف از محسن چاوشی است که در سال‌های اخیر با اقبال ایرانیان و عاشقان امام علی(ع) همراه شده است. در آثار او چهار موسیقی در مدح امام علی خوانده شده که جدیدترینش با نام «عدل موثق» روز گذشته منتشر شد. «علی»، «غدیر خون»، «اسدالله» سه اثر مشهور دیگر این خواننده با همین مضمون است. چاوشی در مدح امامان دیگر هم آثار متعددی دارد و در سال‌هایی که در زمینه خوانندگی فعالیت می‌کند اراده و علاقه‌اش را به ائمه بیان و ثابت کرده و آثار مذهبی قابل‌توجهی خوانده است. ترانه «اسدالله» و «علی» توسط خودش، ترانه «غدیر خون» توسط امیر ارجینی و «عدل موثق» توسط امید روزبه سروده شده است.

حفظ اصالت فرهنگی

چاوشی سال 87 توانست اولین مجوز رسمی را از وزارت ارشاد بگیرد. با این حال او در سال 84 آهنگ مذهبی در مدح امام رضا(ع) خوانده بود. برخی مدعی بودند که این آهنگ را خوانده تا بتواند مجوز فعالیت بگیرد اما خواندن او در مدح امامان حتی بعد از مجوز گرفتن آلبوم‌هایش هم ادامه پیدا کرد. بیشتر آثار او برگرفته از ادبیات کلاسیک و اشعار شاعرانی مثل مولانا، شهریار، وحشی بافقی و عراقی بوده است و از این جهت توجه بسیاری از اهل ادب را به خود اختصاص داده است. شناخت خوب و دقیق وی از موسیقی ایرانی در محبوبیت آثارش بین مردم بی‌تاثیر نیست. او تلاش می‌کند به دور از هر سیاستی آهنگ‌هایی بخواند که با حال مردم مختلف درآمیخته است. گاهی عاشقانه می‌خواند مثل «باب دلمی»، گاهی شاد مثل «برقصا» و گاهی غمگین مثل «خداحافظی تلخ.» نه شبیه به کسی می‌خواند و نه از جایی کپی می‌کند و در این مسیر اصالت بومی و فرهنگی خود را حفظ می‌کند. می‌خواند اما نه هر ترانه‌ای را، به ادبیات و مفهوم آن توجه بسزایی دارد و این موضوع یکی از دلایل موفقیت و محبوبیتش است.

شب قدر سال 99 چاوشی عکسی در اینستاگرام خود منتشر کرد که نوشته آن این بود: «با یدالله و با تیغ علی ذوالفقار سینه گردنکشان اذن دهد می‌درم.» پس از انتشار این پست مهشید برومند، همسر ابراهیم حامدی، خواننده ایرانی ملقب به ابی، به این پست واکنش نشان داد و او را عرب‌پرست نامید و ابراز ناراحتی کرد از اینکه یک آرتیست چنین پستی گذاشته است و او را عقب‌مانده و وحشی خواند. ابی هم بخشی از ترانه چاوشی که در وصف امام علی(ع) بود را با لحنی مملو از تمسخر خواند. این موضوع در فضای مجازی سبب واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان داخلی و خارجی شد و بعضی از مردم با هشتگ محسن جان چاوشی، از او حمایت کردند. او قبل از هر واکنشی در صفحه رسمی تلگرامش نوشت: «از حق علی نمی‌گذرم.» باوجود واکنش‌های خوب و بدی که تاکنون از سوی مخاطبان دریافت کرده از سرودن در مدح امام علی و امامان دیگر فاصله‌ای نگرفته است. چاوشی از ابتدای شروع فعالیتش تاکنون بیش از 7 اثر در مدح ائمه خوانده است.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند