میدان جنگ مذاکرات

میدان جنگ مذاکرات

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه میدان جنگ مذاکرات

از زمان آغاز مذاکرات تاکنون بارها گزاره‌های مطلقی از شکست یا نهایی شدن توافق در رسانه‌های غربی بازنشر یافته است.
با مشاهده نگاه صفر و صدی رسانه‌های جریان غرب مشخص می‌شود که تنها گزاره قطعی درمورد نتایج مذاکرات این است که هیچ چیز قطعی وجود ندارد یا به تعبیر دیگر تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیزی توافق نشده است.

انتشار خبر توافق زود هنگام با چه هدفی
اعلام خبر رسیدن به توافق نهایی از جانب برخی طرف‌های اروپایی آن هم درحالی‌که هنوز موانع مهمی روی میز مذاکرات باقی‌مانده است از یک‌سو مذاکره‌کنندگان کشورمان را برای صرف‌نظر کردن از خواسته‌های خود تحت فشار قرار می‌دهد و از سوی دیگر بستر ایجاد فضای تبلیغاتی علیه ایران را فراهم می‌کند تا درصورت شکست مذاکرات در اثر زیاده‌خواهی طرف غربی ایران به‌عنوان مقصر شکست معرفی شود.

طرح این ادعا که موارد اختلافی در لحظات پایانی و با هدف کسب امتیاز از جانب ایران روی میز مذاکرات قرار گرفته نیز در جهت تکمیل پازل مقصرنمایی ایران عمل می‌کند. از ابتدای مذاکرات تاکنون خطوط قرمز ایران نظیر راستی آزمایی و تضمین کاملا مشخص بوده و بارها نیز به‌طور رسمی و غیررسمی مورد تاکید مقامات ایرانی قرار گرفته است.

مهم ترین مانع فعلی
یکی ازمهم‌ترین خطوط قرمز حل‌نشده ایران در مذاکرات وین به مسائل پادمانی مربوط می‌شود. باز بودن پرونده ایران ذیل پی‌ام‌دی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در آینده فرصت بهانه جویی را در اختیار طرف غربی قرار داده و منافع برجامی ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

بازی خراب کن
رژیم صهیونیستی بعد از ناکامی در برهم زدن مذاکرات وین مسیر اعمال فشار برآژانس برای باز نگه داشتن پرونده‌های ادعایی را در پیش گرفته است. اعزام هیئت صهیونیستی به وین و تماس نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با مدیرکل آژانس در آستانه سفر گروسی به ایران نیز در همین پازل اعمال فشار قابل ارزیابی است.

حفظ فناوری هسته‌ای مهم ترین تضمین
نگهداری از سانترفیوژهای پیشرفته در داخل ایران و تحت نظارت مشترک ایران و آژانس یکی از تضمین‌هایی است که میتواند خروج یکجانبه طرف‌های غربی را با هزینه مواجه کند چرا که ایران بلافاصله با برهم خوردن توافق خواهد توانست به سطح فعلی در غنی سازی بازگردد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند