شوروی؛ گورستان امپراتوری سرخ

شوروی؛ گورستان امپراتوری سرخ

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه شوروی؛ گورستان امپراتوری سرخ

1. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۱ آخرین نفس خود را کشید، هیچ کس در میدان سرخ مسکو شادمانی نکرد و کسی هورا نکشید و البته اعتراض و تظاهراتی هم در کار نبود.
2. آنچه در سرمای گزنده آن شب زمستانی احساس می‌شد، سرنوشت مردمی بود که سالیان سال در زیر یوغ ابر قدرتی جهانی، گرفتار زندگی ملالت باری شده بودند و از خود درباره ی سرنوشت مغلوب شده ی خود پرس وجو میکردند! اما چگونه یک قدرت جهانی می‌میرد؟ و چه زمانی قلب یک کشور جدید تپیدن را آغاز می‌کند؟
3. تلویزیون دولتی شوروی در آن شب سرنوشت‌ساز، برنامه‌ای ویژه را از داخل کاخ کرملین پخش می‌کرد که قاب دوربین آن به گونه ای تنظیم شده بود که میخائیل گورباچف ۶۰ ساله در پشت میزی محقر جای گرفته و قرار بود مهم ترین خبر سیاسی قرن 20 را به دنیا مخابره کند
4. در‌‌‌ست گورباچف در همان روزی که روزنامه پراودا، ارگان حزب کمونیست شوروی نوشته بود: «محموله گوشت به اودسا رسیده اما در کراسنویارسک نان پیدا نمی‌شود.» گورباچف در آخرین سخنرانی خود به میلیون ها نفر از مردم شوروی که او را از طریق گیرنده های تلویزیون خود نگاه میکردند، در بیانیه ی پایان کار خود گفت: «هموطنان عزیز، ما از هر چیزی به وفور داریم و علاوه بر نفت و گاز، عقل و استعداد نیز به ما ارزانی داشته شده.
5. اما با وجود این نعمت‌ها سطح زندگی ما بسیار پایین‌تر و بد‌تر از کشورهای توسعه‌یافته است و عقب‌ماندگی‌های ما همچنان ادامه دارد. دلیل این امر نیز چیزی نیست،جز آنکه جامعه در یک سیستم فرماندهی بوروکراتیک گرفتار شده است. چنین سیستمی محکوم به خدمت به یک ایدئولوژی و بر دوش کشیدن باری سنگین و وحشتناکی به نام رقابت تسلیحاتی است. من به خوبی درک می‌کنم که انجام اصلاحات در این کشور کاری دشوار و چه بسا خطرناک است.
6. هنگامی که گورباچف آن پوشه سبز رنگ حاوی متن سخنرانی‌اش را بست، در واقع اتحاد جماهیر سوسیالیستی نیز همراه با وی از صحنه تاریخ جهان کنار رفت و دفتر عمرش بسته شد. تنها در چند ساعت استقلال جمهوری اوکراین توسط دولت آمریکا به رسمیت شناخته شد و چند هفته قبل از انحلال شوروی مردم اوکراین هم در یک همه‌پرسی شرکت کرده و بیش از ۹۰ درصد از رای‌دهندگان به نفع استقلال آن جمهوری رای داده بودند.
7. بدین ترتیب پایان کار هفت دهه حکومت کمونیستی نه با مناقشات و درگیری هسته ای، بلکه با یک تصیم ساده ای سیاسی، در روز 25 دسامبر 1991 برای همیشه به پایان کار خود رسید و یک روز بعد، ۲۶ دسامبر، شورای عالی اتحاد شوروی استقلال پانزده کشور مستقل جدید را به رسمیت شناخته شد و پرچم سرخ داس و چکش که زمانی نماد یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا بود از فراز کرملین پایین کشیده شد.
8. بسیاری عقیده دارند که آن اصلاحات - پرسترویکا (اصلاحات اقتصادی و ساختاری) و گلاسنوست (فضای باز و آزادی بیان) - در نهایت باعث فروپاشی کشور شد. دیگران می‌گویند که اتحاد شوروی به خاطر ساختار انعطاف‌ناپذیرش قابل نجات نبود.
9. اما آنچه مسلم است فروپاشي شوروي، فرهنگ ملي كشورهاي نو استقلال یافته را در فرهنگ غربي محو کرد. به طوری که اعتياد، طلاق و ... اين كشورها به نحو قابل توجهی گسترش يافت.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند