روایت یک تشکیک

روایت یک تشکیک

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: کدیور حوزه نقد

پاسخ شبهه روایت یک تشکیک

  • همه ماجرا از آنجایی آغاز شد که، محسن کدیور، با نگارش کتاب "فراز و فرود آذری قمی" هوس تاریخ نگاری سیاسی  به سرش زد و با ژست تاریخ نگاری منصفانه و حتی غیرسیاسی، در این کتاب مدعی شده بود که  همه ابعاد ماجرای موافقت و مخالفت آیت الله آذری قمی با جمهوری اسلامی را به نگارش درآورده است.
  • اما همه ژست های بی طرفی و انصاف نمایی در تاریخ نگاری کدیور با انتشار کتاب جرعه ای از دریا حضرت آیت الله شبیری زنجانی فروریخت.
  • آیت الله شبیری در این کتاب، خبر از نامه عذرخواهی آیت الله آذری قمی داده بود، که کدیور در کتاب خود هیچ اشاره ای به آن نکرده بود.
  • آیت الله شبیری زنجانی که همدرس مرحوم آذری قمی بوده است در این کتاب می نویسد: «آقای آذری در جهات سیاسی تند بود و بعد از رحلت آقای خمینی، وقتی مجلس خبرگان آقای خامنه ای را برای رهبری انتخاب کرد. ظاهرا وقتی آقای خامنه ای از پذیرش این بار سنگین استنکاف کرده بود  و از جمع خبرگان  پرسیده بود که چه کسی رهبری من را می پذیرد؛ آقای آذری گفته بود: اولین نفر خود من هستم.
  • ولی چند سال بعد، وقتی با آقای خامنه ای اختلاف نظر پیدا کرد، با ایشان مخالف شد. اواخر عمر هم از این کار خود پشیمان شد و نامه ای به ایشان نوشت به این مضمون که: من بر اثر سوء ظن به انقلاب، به ناراحتی ای درونی مبتلا و سحرگاه یازدهم محرم به حضرت قمر بنی هاشم متوسل شدم و خداوند مرا از آن مشکل نجات بخشید.»
  • کدیور بعد از انتشار کتاب آیت الله شبیری زنجانی به جای اصلاح کتاب خود، در مقاله ای بر موضع خود مبنی بر عدم  عذرخواهی آقای آذری قمی اصرار می ورزد و با تخطئه کردن سخنان آیت الله شبیری زنجانی، وجود نامه را انکار می کند.
  • بعد از تایید آیت الله شبیری زنجانی، بر وجود نامه ای که کدیور آن را از اساس انکار می کند
  • این بار آیت الله ری شهری در کتاب خود بر وجود نامه عذرخواهی صحه می گذارد و متن نامه را منتشر می کند. این کتاب توسط انتشارات عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به ریاست حجت الاسلام حسن خمینی منتشر می شود.

متن نامه عذرخواهی آیت الله آذری قمی در کتاب روشن بینی امام خمینی نوشته آیت الله ری شهری به این شرح هست

 بسمه تعالی 14 محرم 1417

1375/3/12

حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری انقلاب مقدس اسلامی ایران - دامت برکاته پس از سلام و تحیت براساس یک سوءظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور -یعنی دو ترک وظیفه مخیر می کرد. ناخواسته مبتلا به ضربه ای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنی هاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد. اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ایتمار به اوامر مبارک را نمی خواهم. در عین حال، نه جناب عالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم. خواسته ای هم جز خواسته هایی را که جنابعالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سوال داشته باشید. احمد آذری قمی.

  • بعد از انتشار کتاب آیت الله ری شهری، محسن کدیور همچنان بر اثر عناد با جمهوری اسلامی و مخالفت با رهبری صحت نامه را نمی پذیرد و بر انتشار اصل سند اصرار می ورزد و عدم انتشار سند را موید جعلی بودن متن نامه عنوان می کند.
  • در این میان تاریخ پژوهان و موسسات تاریخ پژوهی طی نامه ای از دفتر تنظیم و نشر آثار رهبر انقلاب، خواهان انتشار اصل سند می شوند. دفتر تنظیم و نشر آثار در پاسخ به این درخواست سند نامه را منتشر می کند.
  • اما با انتشار نامه توسط دفتر مقام معظم رهبری، کدیور که حالا راه فراری برای خود نمی بینید و همچنین به جای اصلاح در تاریخ نگاری خود و طلب پوزش از افکارعمومی بابت سانسور عامدانه تاریخ، با فرار رو به جلو، گزاره «نمایش حکومتی عذرخواهی» را مطرح می کند. این ماجرا نشان میدهد او همواره با سوگیری مغرضانه و با اعمال نظر شخصی و سلیقه ای آثار خود را تهیه کرده است.
  • وجود نظرات مرجع عالیقدر تشیع آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مسعودی خمینی و آیت الله ری شهری و وجود سند مكتوب در نفی موضع کدیور، اینها همگی نشان می دهد تاريخ نگاری کدیور که القصه استاد دانشگاه دوک آمریا است شاید بیش از آنکه ،از جنسس تاریخ نگاری منصفانه باشد رنگ و بویی برای اقامت دائمی اش در آمریکا دارد و  قابل اعتماد نیست

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند