دیپلماسی فدای میدان یا میدان فدای دیپلماسی است؟

براساس قوانین ملی و جهانی نظامیان و دیپلماتها هر دو مامور به انجام اهداف ملی کشور که توسط نهادهای بالادستی تهیه شده هستند. به عبارتی دیگر نه نظامیان و نه دیپلماتها حق دخل و تصرف در ماموریتهای خود را نداشته و مانند یک سرباز باید در تحقق آن بکوشند. بنابراین نه دیپلماسی فدای میدان است و نه میدان فدای دیپلماسی هر دو ابزاری مکمل جهت تحقق اهداف ملی کشورها در جهان هستند.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه براساس قوانین ملی و جهانی نظامیان و دیپلماتها هر دو مامور به انجام اهداف ملی کشور که توسط نهادهای بالادستی تهیه شده هستند. به عبارتی دیگر نه نظامیان و نه دیپلماتها حق دخل و تصرف در ماموریتهای خود را نداشته و مانند یک سرباز باید در تحقق آن بکوشند. بنابراین نه دیپلماسی فدای میدان است و نه میدان فدای دیپلماسی هر دو ابزاری مکمل جهت تحقق اهداف ملی کشورها در جهان هستند.

طرح این شبهه مربوط به مصاحبه آقای ظریف (وزیر خارجه دولت قبل) است که طی آن با اشاره به محدودیتهای خود معتقد به فداکاری تیم خود جهت تحقق اهداف میدانی بود. به اعتقاد وی او نیز تاثیرش به اندازه شهید سلیمانی بوده که نباید نادیده گرفته شود. از طرفی دیگر با طرح مشخص بودن سیاستهای کشور در امور خارجه معتقد به عدم همراهی میدان (نظامیان) با سیاستهای مورد نظر دولت گردید.

ریشه صحبت‌های آقای ظریف را می‌توان در عدم وظیفه شناسی و شناخت کافی از جایگاه خود دانست. چراکه با وجود رفتارهای مشابه وزارت خارجه از جمله عدم اعتقاد به حمایت از کشورهای محور مقاومت و کشورهای تحت ظلم آمریکا، شهید سلیمانی (میدان) هرگز به نقد وزارت خارجه نپرداخت. آقای ظریف برخلاف قوانین بین المللی معتقد به انجام وظایف سیاست خارجی براساس اهداف خود معتقد بود و وجود اهداف کلان را مانعی جهت تحقق دیپلماسی مورد نظر خود می‌دید. در نتیجه با انتقاد از اقدامات میدان در صدد تبرئه خود در پی ناکامی در اجرای برجام و ارتباط با آمریکا بود.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند