دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی چه چیزهایی بوده است؟

هر انقلابی در لایه‌های مختلف یک جامعه آثار خود را می‌گذارد این لایه‌ها به ترتیب؛ لایه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی است. با توجه به مبانی غنی انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر اسلام و فرهنگ شیعه است، توقع تأثیر در هر سه لایه جامعه هست. افزون بر این دسته‌بندی می‌توان دستاوردهای انقلاب اسلامی را هم در دو بعد داخلی و خارجی برشمرد

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه هر انقلابی در لایه‌های مختلف یک جامعه آثار خود را می‌گذارد این لایه‌ها به ترتیب؛ لایه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی است. با توجه به مبانی غنی انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر اسلام و فرهنگ شیعه است، توقع تأثیر در هر سه لایه جامعه هست. افزون بر این دسته‌بندی می‌توان دستاوردهای انقلاب اسلامی را هم در دو بعد داخلی و خارجی برشمرد

الف: در عرصه سیاست خارجی:

با توجه به اصول قانون اساسی و باورها و عقاید اسلامی، جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی، سیاست خود را بر پایه نفی هرگونه سلطه‌پذیری و ظلم قرارداد؛ و براین اساس، سیاست و مواضع مستقل خود را درزمینهٔ مسائل مختلف بین‌الملل اتخاذ کرد. اسرائیل را به رسمیت نشناخت. از آزادی فلسطین دفاع کرد. اشغالگری‌ها و دخالت‌های نظامی آمریکا و برخی دیگر از ابرقدرت‌ها را در امور کشورهای دیگر محکوم کرد؛ و با این کشورها درزمینه سیاست‌های استعماری و تجاوزکارانه‌شان همراهی و همکاری نکرد.

ب. درزمینه سیاست داخلی:

تأثیری که انقلاب اسلامی در این زمینه گذاشته است زمینه اصلاح ساختار سیاسی کشور را فراهم کرده است این موضع باعث شد تا حکومت از مشروطه سلطنتی به جمهوری اسلامی تغییر پیدا کرد؛ و بدین‌وسیله به حکومت‌های پادشاهی و استبدادی خاتمه داد.

این تغییر مبتنی بر رد نظریه جدایی دین از سیاست بود که موجب بازگشت حاکمیت دین و قانون الهی بر قوانین بشری مبتنی بر اندیشه‌های اومانیستی بود. این تغییر در ساختار سیاسی کشور تبعات دیگری هم به همراه داشت که می‌توان به کسب استقلال در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی، تکنولوژیکی... اشاره کرد. البته با توجه به سیال بودن پیشرفت تکنولوژی، حرکت در مرزهای پیشرفت همواره عزم و اراده جدی می‌طلبد که این حرکت در طول این چهل سال گاهی تند و گاهی کند شده است.

تغیر دیگری که می‌توان آن را مربوط به دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست ارتقای رشد سیاسی و آگاهی‌های عمومی، حضور فعال مردم درصحنه‌های سیاسی و سرنوشت‌ساز کشور و همچنین کسب آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و... است.

زمانی اگر سیاست و جهت‌گیری حکومت به سمت ولنگاری مردم و سوق دادنشان به سمت عیاشی و بی بندو باری و سست کردن بنیان‌های اخلاقی و فرهنگی جامعه بود اما آنچه بعد از انقلاب نصب العین دولت‌ها قرارگرفته به وجود آوردن محیطی مناسب جهت رشد کمالات اخلاقی و انسانی، شکوفایی معنویت و گرایش به ارزش‌های اسلامی در سطح کشور، اسلامی کردن مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، نظامی و سیاسی، تأمین امنیت اجتماعی و قضایی و برقراری حقوق مساوی برای مردم و... بوده است این روند اگرچه با کاستی‌ها و کندی‌ها در کنار کارشکنی‌های بدخواهان واقع‌شده، اما این سیاست جزو سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و جزو اصول قانونی اساسی و مطالبات مردم است.

دستاورد دیگری که سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی توانست آن را در جامعه پررنگ‌تر کند احیاء روحیه خودباوری و بازسازی هویت ملی، درزمینهٔ های مختلف علمی، فرهنگی، صنعتی، تکنولوژیک و علوم پیشرفته روز که منجر به خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف و درخشش بی‌نظیر محققان و جوانان ایرانی در سطوح جهانی گردیده است...آنچه از روحیه خودباوری و بازسازی هویت ملی قبل از انقلاب بود با آنچه الآن هست قابل‌مقایسه نیست. گرچه برخی الآن هم وجود این روحیه را در سطح مطلوبی ندانند ولی سخن این است که شرایط فعلی را با شرایط قبل از انقلاب مقایسه کنند. حتی بخشی از نبود این فرهنگ خودباوری و نگاه منفی به توان داخلی نیز ریشه در همان فرهنگ گذشته دارد که هنوز هم به‌طور کامل ریشه‌کن نشده است.

اهتمام به عدالت اجتماعی و محوریت در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در عرصه‌های قانون‌گذاری، اجرا و قضاوت، خودکفایی و پیشرفت در برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی کشور و تلاش برای توزیع عادلانه امکانات و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در تمامی نقاط کشور و... که گرچه با تغییر برخی دولت‌ها این روند نیز دچار قبض و بسط‌هایی شده است اما بررسی کلی مسئله نشان می‌دهد که با شاخص‌های قبل از انقلاب فاصله معناداری پیداکرده‌ایم.

بازسازی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با ملی کردن سرمایه‌های بزرگ، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، از نفوذ و قدرت شرکت‌های بین‌المللی کاسته و نظام اقتصادی جدیدی پی‌ریزی شد؛ و با تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، توسعه، بازسازی و ایجاد زیرساخت‌های اساسی و مهم اقتصادی کشور، ساخت سدها و مهار آب‌ها، توسعه ارتباطات، تأسیس شرکت‌های پتروشیمی، راه و ترابری، صنایع نظامی، ارتقای دانش عمومی، توسعه آموزش عالی و مراکز مهارت آموزشی و... به‌صورت جدی در دستور کار قرارگرفته است

ارتقای سطح توانایی‌های نظامی در برابر عوامل تهدیدکننده استقلال و تمامیت کشور که نمونه آن در هشت سال دفاع مقدس ملت ایران دیده شد؛ و تأمین امنیت ملی و امکانات دفاعی بازدارنده، به‌نحوی‌که امروزه جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین قدرت نظامی مستقل و خودکفا در منطقه را تشکیل می‌دهد ...

شکستن ابهت و اقتدار ابرقدرت‌های جهانی با تجدید حیات سیاسی اسلام در جهان و حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش... بوده است

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند