بلوای نان

گُشنَمونه؛ شعار مردم تهران پس از 20 سال پادشاهی رضاخان بود؛ مردمِ تهران به خیابان ها ریختند، اعتراض گسترده ای شکل می گیرد. اعتراض به چه ؟ گرسنگی . مردم مقابل مجلس فریاد می‌زدند «گُشنَمونه»

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه گُشنَمونه؛ شعار مردم تهران پس از 20 سال پادشاهی رضاخان بود؛ مردمِ تهران به خیابان ها ریختند، اعتراض گسترده ای شکل می گیرد. اعتراض به چه ؟ گرسنگی . مردم مقابل مجلس فریاد می‌زدند «گُشنَمونه»

  1. گرسنگی در تاریخ معاصر ایران اتفاق نادری نیست؛ سابقه‌دار است. در دوره ناصرالدین قاجار چندبار قحطی و کمبود نان به اعتراض مردمی منجر شد و البته دلیلش معمولا خشکسالی و بروز آفت بود.
  2. از همه معروف‌تر هم قحطی سال ۱۲۵۰ شمسی که به‌دلیل خشکسالی و ۳ سال کم‌بارانی رخ داد و بنا به تخمین حدود یک‌دهم جمعیت ایران از گرسنگی مردند و به سال مَجاعه یعنی سال گرسنگی معروف شد.
  3. قحطی مهم بعدی، از سال ۱۲۹۶ شمسی شروع شد و معروف شد به «قحطی بزرگ». این یکی دلیلش اشغال ایران در جریان جنگ جهانی اول توسط نیروهای انگلیس و روسیه تزاری بود؛
  4. شهریور سال ۱۳۲۰ در جریان جنگ جهانی دوم، دوباره ایران توسط انگلیس و شوروی اشغال شد و دوباره همان ماجرا. نان ایرانی‌ها نانی بود که «آغشته با خاک اَره و شن و کلوخ بود و آلوده و تلخ بود»؛
  5. تهیه نان برای اشغالگران تنها دلیل قحطی نبود؛ احتکار هم بود. سفیر آمریکا در ایران همان‌موقع گزارش داد: دولت انگلستان عمداً نمی‌خواهد از قحطی و گرسنگی در ایران جلوگیری به‌عمل‌آورد
  6. شهربانی اصفهان به وزارت کشور محمدرضاشاه، گزارش داد: « چندی است افسران و نمایندگان ارتش انگلیس چه خود مستقیما و مستقلا مشغول خرید کالا و ارزاق از هر نوع جنس هستند.
  7. در تهران روز ۱۷ آذر دیگر مردم از گرسنگی و کمبود نان به تنگ آمدند و ریختند در خیابان و با شعارهای «ما نان می‌خواهیم» و «نان و پنیر و پونه، قوام گشنمونه» به سمت مجلس می روند.
  8. به گواهی تاریخ : «در طول دوره قحطی نام، ۱۵ حرکت اعتراض‌‌‌آمیز در نقاط مختلف ایران گزارش شده است... کرمانشاه، داراب فارس، نجف‌‌‌آباد، ، زنجان، سنندج و تبریز و ... مردم لب به اعتراض گشودند.
  9. دوران پرفراز و نشیب ایران به ویژه در زمان پهلوی اول و دوم پر از بلواهای این چنینی است که تاریخ به کرات به آن اشاره کرده است و همیشه یک پای جریان سلطه آن روز یعنی انگلیس، در آن دیده می شود.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند