با ظهور اینترنت ملی چه اتفاقی برای کاربران ایرانی خواهد افتاد؟

ذات فضای مجازی به گونه‌ای است که ارائه‌دهنده آن تمامی داده‌های جاری در اینترنت را در اختیار خواهد داشت پس به فرمان عقل سلیم، باید دست دشمن را از اطلاعات شخصی و ملی ایرانیان قطع کرد بدون آنکه ایرادی در ارتباطات جهانی مردم پدید بیاید.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه ذات فضای مجازی به گونه‌ای است که ارائه‌دهنده آن تمامی داده‌های جاری در اینترنت را در اختیار خواهد داشت پس به فرمان عقل سلیم، باید دست دشمن را از اطلاعات شخصی و ملی ایرانیان قطع کرد بدون آنکه ایرادی در ارتباطات جهانی مردم پدید بیاید.

1. از نظر جناب مهندس ریاضی، مهمترین دلیل پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات، کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت است. بدین معنا که تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای مدیریت یک شبکه‌ سراسری اطلاعاتی و ارتباطی ملی در کشور فراهم باشد، تا چنانچه اگر جامعه‌ جهانی، ایران را (به دلایلی چون تحریم و خصومت) از دسترسی به شبکه جهانی اینترنت محروم کرد و یا به دلیل عوامل فیزیکی (قطع کابل‌ها و …) دسترسی به شبکه جهانی قطع شد، ما بتوانیم تا حد زیادی به توانایی‌های خود متکی بوده و مستقل عمل کنیم.

2. بدیهی است که همچون دیگر نقاط جهان، هدف اینترنت ملی منحصر به بند فوق نبوده و کنترل دقیق کاربر در صورت هرگونه تخطی علیه منافع نظام و کشور نیز مورد نظر است. شایان توجه است که این دو اصل فقط منحصر به ایران نبوده و در غالب کشورهای دنیا رعایت می‌گردد.

3. حال با توجه به قوانین و اطلاعات منتشر شده، می‌توان فهمید که هدف از طرح ایده‌ شبکه‌ی ملی اطلاعات این نیست که ایران قصد داشته باشد از اینترنت جهانی جدا شود بلکه کاهش هزینه‌های خرید پهنای باند، افزایش امنیت اطلاعات ملی، توسعه تجهیزاتی و اطلاعاتی، تبدیل شدن به شاهراه انتقال اطلاعات منطقه، توسعه نرم‌افزاری و مقوله‌هایی از این دست در این طرح مورد توجه است.

4. حفظ امنیت حریم خصوصی ایرانیان و حراست از اطلاعات شخصی آنها که توسط سازمان‌های سیاسی و اطلاعاتی برون مرزی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و همانا امنیت ملی را مورد تهدید قرار می‌دهد، از استراتژیهای اولی در پیشبرد این طرح است.

5. چندین سال است که شاهد خبر افتتاح شبکه ملی اطلاعات هستیم و هر سال هم به تعویق می‌افتد.  اما در تیر 1392، "علی حکیم جوادی" -دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات ایران- اعلام کرد که این شبکه مرحله آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و پس از صادرشدن مجوز از شورای عالی فضای مجازی، آمادگی واگذاری اینترنت ملی به کاربران خانه‌گی به صورت پایلوت (آزمایشی) از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت وجود دارد. همچنین "محمود واعظی" -وزیر ارتباطات وقت- اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات در سال 1394 راه اندازی خواهد شد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند