بازی 7 میلیارد دلاری

بازی 7 میلیارد دلاری

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه بازی 7 میلیارد دلاری

بازی رسانه‌ای برای مصادره

عصر پنجشنبه خبرگزاری رویترز کلیات متن پیش‌نویس توافق میان ایران و کشورهای 1+4 را نهایی‌شده دانسته و مدعی شد به محتوا این دسترسی پیدا کرده است.

اعمال محدودیت جدید برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تعیین‌تکلیف 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده در کره‌جنوبی و آزادی زندانیان غربی در ایران، 3 محور  پیش نویس ادعا شده بود.

 

چرا روایت رویترز مخدوش است؟

ساعاتی از این ادعای رویترز نگذشته بود که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پیامی توئیتری، به این روایت مخدوش واکنش نشان داد و آن را شایعه سازی نامید.

همان‌طور که مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در حساب شخصی خود در توئیتر عنوان کرد «تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ‌چیز توافق نشده است.»

 

واقعیت غنی سازی اورانیوم چیست؟

می‌توان گفت هرگونه توافقی درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، کاملا وابسته به تصمیم نهایی طرف غربی نسبت به پایان‌دادن به سیاست فشار حداکثری و رفع‌تحریم‌ها علیه کشورمان است.

 

آزادی زندانیان

مساله آزادی زندانیان نیز اساسا هیچ‌وقت ذیل مذاکرات هسته‌ای انجام نشده و هیچ ارتباطی به آن ندارد. مساله‌ای که مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم به‌عنوان یکی از طرف‌های گفت‌وگو بی‌ارتباط بودن آن به گفت‌وگوها را تایید کرد. حتی در زمانی که مذاکرات هسته‌ای اتفاق نمی‌افتاد ایران و آمریکا صراحتا اعلام کرده بودند که دارند راجع‌به این موضوع گفت‌وگو می‌کنند.

 

آزادسازی دارایی بلوکه شده

آزادسازی هفت‌میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده کشورمان در کره‌جنوبی، نیز به لحاظ حقوقی و شکلی هیچ ارتباطی با توافق وین ندارد و چنانچه تحریم‌های ظالمانه کنار گذاشته شود پرداخت درآمدهای بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف بلامانع خواهد بود.

 

هدف از ارائه روایت‌های جعلی چیست؟

با نزدیک‌ شدن مذاکرات به مراحل پایانی، غربی‌ها مترصد فرصتی برای ارائه روایت مخدوش خود از روند گفت‌وگوها با هدف «غلبه‌دادن روایت جعلی خود»، بر «واقعیت مذاکرات» هستند.

تنها در این صورت است که می‌توانند به‌راحتی مدعی اثرگذاری بر نتیجه مذاکرات، از رهگذر اعمال اراده سیاسی خود بر طرف‌های دیگر باشند.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند