اگر دین ما حق است، چرا کفار پیشرفته ترند؟

برای مقایسه وضعیت کفار و مسلمانان، تنها نباید وضعیت فعلی را ملاک قضاوت قرار داد. پس از ظهور اسلام، تمدن بلامنازع و بی رقیب عالم، تمدن اسلامی بود و همین غرب در آن زمان عقب ماندهٔ علمی، صنعتی و اقتصادی به شمار می رفت.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه برای مقایسه وضعیت کفار و مسلمانان، تنها نباید وضعیت فعلی را ملاک قضاوت قرار داد. پس از ظهور اسلام، تمدن بلامنازع و بی رقیب عالم، تمدن اسلامی بود و همین غرب در آن زمان عقب ماندهٔ علمی، صنعتی و اقتصادی به شمار می رفت.

  1. برای مقایسه وضعیت کفار و مسلمانان، تنها نباید وضعیت فعلی را ملاک قضاوت قرار داد. پس از ظهور اسلام، تمدن بلامنازع و بی رقیب عالم، تمدن اسلامی بود و همین غرب در آن زمان به لحاظ علمی، صنعتی و اقتصادی عقب مانده بود. از سوی دیگر موفقیت در هر زمینه ای منوط به وجود عواملی است که کمترین سهم را ایمان یا حقانیت اعتقاد به خود اختصاص میدهد. خدای سبحان در قرآن میفرماید هم مومنان را و هم کفار را برای رسیدن به اهدافشان مدد می‌رساند؛ (كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا؛ اسراء/٢٠). علاوه بر این قرآن کریم ایمان را موجب رشد و برکت می داند، اما این بدین معنا نیست که کفر موجب فقر شود.
  2. عمل نکردن به فرمایشات قرآنی و دینی: تلاش و پشتکار، کار گروهی و صبر در برابر مشکلات از مهمترین آموزه‌های دینی هستند که درباره پیشرفت مطرح شده‌اند. در حالیکه عمدتا افراد جامعه بدون در پیش گرفتن فرمایشات دینی انتظار موفقیت بیشتر نسبت کافران را دارند.
  3. توجه به علم و دانش: اساسی ترین علت پیشرفت غرب، تلاش و فعالیت درجهت شناخت سنن و قوانین حاکم بر جهان هستی و استفاده درست از امکانات بوده است. در این میان انقلاب صنعتی متغیری مهم و شتاب دهنده به پیشرفت آنها می‌باشد. بنابراین پیشرفت امروز کفار ماحصل چند قرن تلاش و کوشش می باشد. حال مقایسه چند قرن حرکت مستمر غرب برای پیشرفت با 4 دهه حرکت انقلاب اسلامی منصفانه به نظر نمی‌رسد.
  4. عمل به دین نه تنها عامل عقب ماندگی نیست، بلکی عاملی مهم در پیشرفت می باشد. به نحوی که امام علی (ع) مسلمانان را مواظبت از دین و پیشی نگرفتن دیگران در عمل بدان ترغیب می‌کند. نکته ان است که کشورهای کافر در عمل به دین، مخصوصا آموختن علم و دانش از مسلمانان پیشی گرفته اند. همان تعبیر سید جمال اسدآبادی که در غرب اسلام دیدم و مسلمان ندیدم، در اینجا مسلمان دیدم و اسلام را ندیدم.
  5. علت عقب ماندگی ایران و به طور عام مسلمانان از غرب را می‌توان وجود نظام های سیاسی فاسد و استبدادی که به جای همت در جهت رشد و پیشرفت مسلمانان، به فکر حفظ قدرت خویش و صرف هزینه های عمومی مسلمانان در جهت خوش گذرانی و... بودند. وجود این نظام ها و حاکمان فاسد خود ناشی از انحرافات سیاسی صدر اسلام پس از رحلت پیامبر عظیم الشأن و انحرافات اعتقادی و اجتماعی بعد از آن بود. این نظام های سیاسی، در شخصیت و منش انسان ها و فرهنگ این جوامع نیز آثار زیان باری داشتند. در ادامه غرب بواسطه پیشرفتهای صنعتی و نظامی خود سعی در استثمار منابع انسانی و طبیعی کشورهای مسلمان را جهت تداوم سلطه خویش داشته است. این رویه با روی کار آمدن انقلاب اسلامی از بین رفته و با وجود تمام تلاش‌های غرب علیه کشورمان، توانسته ایم به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابیم (پیوست شماره یک: صعود 40 ساله).
  6. خلاصه عقب ماندگی مسلمانان را باید تنبلی و عدم تلاش برای وضعیت بدانیم؛ در حالیکه غرب با تلاش و کوشش مضاعف توانست با استفاده دانش به رفاه امروز خود دست یابد. هم اکنون نیز با پیاده سازی دانش روز در مسائل مختلف بر پیشرفت خود ادامه میدهند. در نتیجه راهکار پیشرفت کشورهای سلامی عمل به دین در راستای تلاش و کوشش بیشتر در ابعاد مختلف جهت جبران عقب ماندگیهای موجود با غرب است.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند