اول چاه بعد مناره

اول چاه بعد مناره

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست

پاسخ شبهه اول چاه بعد مناره

1. تصمیم دولت برای کنار گذاشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی جز گندم، دارو و تجهیزات پزشکی به ترتیبی که قرار است انجام شود، تبعات سنگینی دارد که ممکن است بحران بر بحران اقتصادی بیفزاید.
2. دولت دلایل این تصمیم را تک نرخی کردن ارز ؛ حذف رانت و فساد ذکر می کند؛ اما نخست باید معلوم کند که نرخ یکسان ارز را از این پس بازار تعیین می کند یا دولت؟ اگر بازار تعیین می کند، دولت برای فروش ارز خود چه قیمتی را در نظر می گیرد؟
3. نرخ بازار در آن صورت تلاطمات صعودی محتمل را پیروی می کند و به بی ثباتی رسمیت می بخشد؟ یا برای کاهش بی ثباتی نرخ دیگری را تعیین می کند و باز ارز در سطح بالاتری دونرخی می شود. با تورم افسار گسیخته بعدی چه می کند؟
4. تورم و آسیب های دیگر بحران ارزی، مانند افزایش نابرابری درآمد؛ دارایی و تشدید فرار سرمایه، همگی آثار ثانویه ی ضد تولید و سرمایه گذاری دارند و بر رکود موجود می افزایند
5. کارشناسان اقتصادی معتقد هستند: دولت گذشته به جای آنکه کسری بودجه خود را از طریق مالیات جبران کند به سمت افزایش قیمت ها، اخذ تعرفه های گمرکی از واردات و در نهایت استقراض از بانک مرکزی حرکت کرده که نتیجه آن ها باعث وخیم تر شدن وضعیت عدالت در کشور شده است.
6. طبق نظر کارشناسان فلسفه یارانه پنهان، انداختن بار مالی هزینه های دولت بر دوش مردم است؛ این نحوه محاسبه ظلم به مردم بوده چرا که درآمدهای مردم در ایران هیچ همخوانی با دستمزد کارگران در دیگر کشورهای جهان نداشته و از این جهت انتظار اینکه قیمت انرژی نیز در ایران با قیمت های جهانی به روز شود، ظلم آشکار به مردم می باشد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند