انقلاب نتيجه نا آگاهى بود، جنگ نتيجه انقلاب بود؟!

این سخن زیر سوال بردن فهم و شعور میلیون ها ایرانی میباشد.یعنی در آن زمان میلیون ها انسان ناآگاه بودند؟

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه این سخن زیر سوال بردن فهم و شعور میلیون ها ایرانی میباشد.یعنی در آن زمان میلیون ها انسان ناآگاه بودند؟

۱. نگارنده شبهه بیان داشته: انقلاب نتیجه ناآگاهی بود!

این سخن زیر سوال بردن فهم و شعور میلیون ها ایرانی میباشد.
یعنی در آن زمان میلیون ها انسان ناآگاه بودند؟
سردمداران مردم انقلابی، افرادی تحصیل کرده و نخبه بودند.
شیوع انقلاب از دانشگاه و در میان دانشجویان بود.

– تدا اسکاچپول (انقلاب شناس معروف آمریکایی) در مقاله دولت رانتیه و اسلام شیعه در انقلاب ایران : ا گر بگویم تنها انقلابی که نیامد بلکه ساخته شد، آن انقلاب اسلامی ایران است. وی انقلاب ایران را تنها انقلاب باشعور و آگاهانه در دوران مدرن می داند.

۲. جنگ نتیجه انقلاب نبود.
جنگ نتیجه طمع کشورهای استعمارگر نسبت به منابع طبیعی ایران و تحریک صدام توسط همان استعمارگران بود.
آیا این همه جنگ که در دنیا شکل گرفته پس‌از انقلاب های مردمی بوده؟

۳. با نقض شدن همین دو مقدمه خود به خود سایر استدلال های بدون سند و منبع که در متن شبهه آمده نیز نقض میشود.

 

1. در رابطه با انقلاب با توجه به برچسبی که نویسنده متن به ما چسباند نمی توانیم چیزی بگوییم ولی میتوان انقلاب ایران را از نگاه غربیها، کسانی که به زعم نویسنده شبهه ، دور از خرافات و ایمانند!! بررسی کرد:

– رابین رایت در کتاب آخرین انقلاب بزرگ (انتشارات Knopf) : انقلاب اسلامی را با انقلاب های روسیه و فرانسه مقایسه و از آن به عنوان آخرین و بزرگترین انقلاب تاریخ بشریت یاد می‌کند.

– تدا اسکاچپول (انقلاب شناس معروف آمریکایی) در مقاله دولت رانتیه و اسلام شیعه در انقلاب ایران : ا گر بگویم تنها انقلابی که نیامد بلکه ساخته شد، آن انقلاب اسلامی ایران است. وی انقلاب ایران را تنها انقلاب باشعور و آگاهانه در دوران مدرن می داند.

– نیکی آر کدی (تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه کالیفرنیا): در کتاب ایران مدرن: پس از بیان ریشه ها و دلایل انقلاب، به پیشرفت‌های قابل توجه ایران پس از سقوط رژیم شاه در حوزه‌های مختلف علمی، بهداشتی، فرهنگی و افزایش نقش زنان در امور جامعه اشاره می کند و از ایران پس از بهمن 57 تمجید می‌کند.

– جانت افاری و کوین اندرسون در کتاب فوکالت و انقلاب ایران (انتشارات: دانشگاه شیکاگو): انقلاب اسلامی ایران را نوعی الگوسازی برای سایر ملل می دانند.

– چارلز کورزمن در کتاب انقلاب باورنکردنی در ایران (انتشارات: دانشگاه هاروارد): با بیان وقایع قبل و بعد از سقوط شاه اگرچه از کلمه‌ی «باورنکردنی» برای کتابش استفاده کرده، ولی روند پیشرفت انقلاب را کاملاً منطقی و روشن ارزیابی می‌کند.

– مارک داونز در کتاب (انقلاب ناشناخته ایران): انقلاب اسلامی در ایران زاییده قشرهای مختلف مردمی بود که حکومت را برای خود می‌خواستند و نه بیگانگانی از آن سوی مرزهاشان.

2. وقوع جنگ به دلیل زیاده خواهی صدام بود، و ایران از خاک و ناموس خود دفاع میکرد. و اگر تنها انقلاب دلیل جنگ باشد، چه توجیهی برای جنگ های بیشمار تاریخ بشر میتوان یافت؟!!!

3. علت تحریم ها جنگ نیست ، بنا بر گفته خود آنها علت این است که کشوری پهناور با منابع طبیعی و انسانی و برکت های فراوان ، که یکپارچه در دست آنها (بیگانگان) بود، با انقلاب از دسترس آنها خارج شد. و علاوه بر آن تفکر استعمارستیزی خود را به جهانیان صادر کرد.

4. این نکته با مقایسه سطح زندگی و رفاه خانواده ها در مقایسه با شرایطشان قبل از انقلاب ، ملموس است، و همچنین میزان عمران و آبادی کشور.
با وجود مشکلات و بحرانهای موجود، درصد مشکلات با زمان شاه قابل مقایسه نیست و دستاوردها و پیشرفتها در زمینه علمی، فناوری هسته ای، صنایع دارو، بهداشت ، عمران و … قابل انکار نیست.

– پاتریک سییل: این کشور تحت حاکمیت روحانیون، هم‌اکنون یکی از آزادترین، مدرن‌ترین و منسجم‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود.

5. در این جمله «ايمان و خرافات نتيجه فقر» دو اشتباه وجود دارد!! اول آنکه ایمان و خرافات را هم معنی در نظر گرفته ، و بعد آنکه فقر را به دلیل خرافات میداند!!

– اولین و پایه ای ترین اصل در ایمان تفکر و تعقل است، دین به جنگ خرافات میرود و دین داری بدون تعقل را نمیپذیرد. در اسلام نادان تفاوتی با مرده ندارد!

– امام صادق (ع) : یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است. (بحارالانوار،ج71ص 326)

– امام صادق (ع): عقل راهنمای مومن است. (اصول كافی ، جلد 1، صفحه 29)

– امام رضا (ع): دوست هر انسانی عقل او است و دشمن او جهلش. (اصول كافی، جلد 1، صفحه 12)

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند