پاسخ شبهه این شبهه دو قسمت داره که به ترتیب بدان پرداخته شده است. در ابتدا چرایی عدم مخالفت رهبری با «برجام» با وجود آگاهی از معایب آن است.
اولا رهبری بارها هم در زمان مذاکرات و هم بعد از آن به مخالفت خود را با فرایند برجام اعلام کردند. اما پیشگیری از انجام مذاکرات و... موضوعی در اختیار مسئولان اجرایی و مجلس بود که باید محقق میگردید. رهبری پیش از مذاکرات به انجام آن طبق تجربه تاریخی خوشبین نبودند؛ در زمان مذاکرات نیز با طرح شروطی خواهان تحقق مذاکرات و نتیجه آن شدند و پس از مذاکرات نیز آن را به ضرر کشور دانستند. در ادامه به مواضع رهبری درباره برجام اشاره شده است.
- این توصیهی قبلی خودمان را باز هم تکرار میکنیم: به دشمنی که لبخند میزند، اعتماد نکنید؛ این را ما به مسئولینمان، به بچّههای خودمان، فرزندان خودمان - اینهایی که در مسئلهی دیپلماسی مشغول کار هستند، بچّههای مایند، جوانهای خود مایند - [توصیه میکنیم]؛ توصیهی ما به اینها این است: مراقب باشید لبخند فریبگرانه شما را دچار اشتباه نکند، دچار خطا نکند؛ ریزهکاریهای کار دشمن را ببینید. 12/08/1392
- بنده اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانی گفتم [که] مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذنالله ضرری نمیکنیم. 12/08/1392
- یک تجربهای ما در مذاکرات هستهای پیدا کردیم؛ این تجربه را نباید فراموش کنیم. این تجربه این است که اگر ما تنازل(*) هم بکنیم، آمریکا دست از نقش مخرّب خودش برنمیدارد؛ این را ما در مذاکرات هستهای تجربه کردیم. 14/03/1395
- ارسال نامه رسمی به ریاست جمهوری و ارائه شروط جهت اجرای برجام (متن در پیوست 1)
- حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به صحبتهای نخستوزیر ژاپن مبنی بر درخواست آمریکا برای مذاکره دربارهی موضوع هستهای، گفتند ما بههیچوجه تجربهی تلخ مذاکرهی چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روند مذاکره با آمریکاییها در چارچوب برجام گفتند: بعد از توافق هستهای، اولین کسی که برجام را بلافاصله نقض کرد، شخص اوباما بود؛ همان کسی که درخواست مذاکره با ایران کرده و واسطه هم فرستاده بود. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: این تجربهی ما است و جناب آقای آبه بدانید که ما این تجربه را تکرار نمیکنیم. 23/03/1398
شبهه دیگر که در مذاکرات برجام نیز توسط برخی مسئولان مطرح شد، احتمال حمله نظامی آمریکا است. براساس منطق روابط بین الملل محور اصلی سیاست کشورها «منافع ملی» می باشد. بنابراین اگر جنگ و اطمینان به موفقیت در راستای تحقق منافع ملی آنها باشد، انجام آن منطقی خواهد بود. آمریکا میز به عنوان قدرتمندترین کشور جهان طی سالهای پس از انقلاب از تمام ابزارهای خود جهت کسب منافع خود در ایران بهره برده است. طرح حمله نظامی به عنوان یک گزینه نیز صرفا جهت ایجاد رعب در مسئولان خودباخته داشته که همواره توسط آمریکا در قبال کشورهای مختلف استفاده میشود؛ کارکرد ترس در روابط بین الملل تا زمانی است که اقدامی انجام نشود. در واقع اگر کشوری توان جنگ داشته باشد، انجام خواهد داد. انحصار رسانه، قدرت نظامی برتر جهان و همراهی کشورهای غربی با آن دلیلی برای تاخیر در جنگ با ایران توسط آمریکا ندارد. اما عدم اقدام نظامی ناشی از قدرت نظامی برتر جمهوری اسلامی در منطقه و از بین رفتن منافع آمریکا در منطقه و جهان خواهد بود.
سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند
03 نفر در این خصوص هم اندیشی کرده اند
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی دستگاه ها مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد..
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.